گزارش از زهرا سلیمانی، روزنامه آرمان، 24 امرداد 94
با اینکه فصل تابستان را همگان به تعطیلی مدارس میشناسند ولی همه دستاندرکاران مدارس در پی ثبتنام و آمادهسازی برای سال تحصیلی جدید هستند. این موضوع ویژه مدارس هم نیست و از مهدکودکها گرفته تا پیشدبستانیها به دنبال ثبتنام متقاضیان هستند. زمانی که پای پول وسط باشد، تبلیغات برای جذب مشتری نیز افزایش مییابد همانطور که در روزهای منتهی به مهر شاهد آن هستیم که پیشدبستانیها سخت به دنبال جذب نوآموز هستند. هر ساله در سال تحصیلی جدید شاهد ورود کودکانی به دوره پیشدبستانی هستیم؛ کودکانی که هنوز با مدرسه، کلاس و معلم چندان انس و الفتی ندارند و آمدهاند تا خود را برای ورود به دنیای دیگری آماده کنند. با توجه به اینکه صراحتا در قانون اساسی کشور گذران دوران تحصیلی برای همگان کاملا رایگان دانسته شده اما در واقع اگر سری به مدارس بزنید و کم و کیف ثبتنام در دوره پیشدبستانی را جویا شوید خواهید دید که این امر چندان در آموزش و پرورش لحاظ نمیشود.
چندی پیش رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: شهریه پیشدبستانیها به صورت درصدی از شهریه مدارس ابتدائی غیردولتی است که این شهریه تا ۸۰درصد شهریه ثابت مدارس ابتدائی است. مرضیه گرد درباره نحوه تعیین شهریه مراکز پیشدبستانی اظهار داشت: شهریه مراکز پیشدبستانی که در ضمیمه مدارس ابتدائی غیردولتی فعالیت میکنند توسط شورای تعیین نرخ شهریه هر شهرستان تعیین میشود که این شهریه تا 80 درصد شهریه ثابت مدرسه ابتدائی است. او با اشاره به اینکه شهریه پیشدبستانیهای غیردولتی مستقل طبق الگوی تعیین شهریه محاسبه میشود، افزود: شورای نظارت در استانها باید متناسب با شهریه مدارس ابتدائی شهریه مراکز پیشدبستانی را اعلام کند. رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: پیشدبستانیها در دو بخش تعریف میشوند که صدور مجوز آنها بر عهده ماست و تهیه محتوا و نحوه فعالیت آنها بر عهده معاونت آموزش ابتدائی است. گرد ادامه داد: پیشدبستانی ماهیت غیردولتی دارد اما مدارس دولتی که در گذشته مجوز فعالیت پیشدبستانی را دریافت کردهاند، میتوانند به فعالیت خود ادامه دهند ولی نه با عنوان مرکز پیشدبستانی دولتی، چرا که این مراکز هزینه دریافت میکنند. به گزارش تسنیم، او عنوان کرد: در مناطق محروم و دو زبانه باید شرایطی فراهم شود تا خانوادههایی که توان مالی ندارند به شکل خرید خدمات آموزشی از خدمات مراکز پیشدبستانی بهرهمند شوند. گرد گفت: تعداد دانشآموزان پیشدبستانی 531هزار نفر است که در 15 هزار و 994 مدرسه حضور دارند.
افزایش مهارتهای یادگیری در پیشدبستانیها
پدری که فرزندش سال گذشته دوره پیشدبستانی را در یکی از سرای محلههای منطقه 5 تهران گذرانده است، درباره این دوره به «آرمان» میگوید: سیستم آموزشی کشور در پی سوق دادن خانوادهها به سمت مدارس نیمه دولتی و غیرانتفاعی است. احمدی میافزاید: سال گذشته فرزندم را در یکی از مدارس نیمهدولتی با شهریه یک میلیون و 500 هزار تومان برای مقطع پیشدبستانی ثبتنام کردم، جالب است بدانید که در
منطقه 5 تهران دوره پیشدبستانی دولتی وجود ندارد. او درباره کم و کیف آموزش در این دوره میگوید: کودکانی که به پیشدبستانی میروند توانایی دارند تا خودشان را با گروه وفق دهند و در واقع حس همراهی نسبت به دیگر کودکان که پیشدبستانی نرفتهاند بیشتر است؛ البته مهارتهای یادگیری هم نسبت به دیگر کودکان افزایش مییابد. احمدی با بیان اینکه طی سال هزینههای متفاوتی به بهانههای مختلف اخذ میشود، میگوید: برای مثال برای اردوی نیمروزه 20 هزار تومان هزینه اخذ میشد که این هزینهها از شهریه اولیه مجزا بود.
گذران دوره پیشدبستانی الزامی است
یک کارشناس آموزش و پرورش درباره کم و کیف گذراندن دورههای پیشدبستانی به «آرمان» میگوید: گذران این دوره برای کودکان لازم است. در واقع بیش از 80درصد یادگیری کودکان در پنج سال اول زندگی انجام میشود و اکثر توانایی کودکان در سنین زیر
پنج سالگی شکوفا میشود. محمدرضا نیکنژاد میافزاید: بنابر یافتههای روانشناسی کودکان قبل از شروع سن مدرسه باید تحت آموزشهای ویژه قرار گیرند و از سوی دیگر با توجه به اینکه سند بنیادین آموزش و پرورش ارزیابی کرده تا آموزشهای پیشدبستانی از سه سالگی آغاز شود، تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است. او مهمترین مشکل در دوره پیشدبستانی را عدم استخدام معلمان این دوره بهرغم وعده وعیدهای وزیر دولت گذشته میداند و میافزاید: آموزش و پرورش در دولت گذشته با معلق نگه داشتن وضعیت این افراد نتوانسته نیاز این قشر را برطرف کند و وزیر فعلی هم برخورد مناسبی با این قشر ندارد. به گفته او گذران پیشدبستانی برای کودکان ضروری است و دولت برای همگانی شدن این آموزشها به ویژه در مناطق کمدرآمد باید وارد عمل شود تا کودکان بدون دغدغه مالی این دوره را بگذرانند. این کارشناس آموزش و پرورش درباره برخی از مراکز پیشدبستانی که دورههای گسترده آموزشی همچون یوگا، زبان انگلیسی، فرانسه و... را برگزار میکنند، میافزاید: براساس قانون معلمان و مسئولان در این دوره نباید حتی حروف الفبا را به دانشآموزان آموزش دهند دیگر چه برسد به اینکه فرزند را تحت آموزشهای گوناگون قرار دهند.
پیشدبستانی، مقدمهای برای تطبیق با محیط پیرامون
به گفته او پیشدبستانی تنها مقدمهای است برای شهروندسازی، تطبیق و هماهنگی با محیط پیرامون، به این ترتیب باید تمام آموزشها در قالب بازی، سرگرمی، مجسمهسازی و تفریح باشد اما آنها به دلیل عدم وجود چنین فضاهایی پیشدبستانی را به یک کاریکاتور از کلاس اول دبستان تبدیل میکنند و با تالیف کتاب، حروف الفبا را برخلاف قانون به کودکان آموزش میدهند. این کارشناس آموزش و پروش تاکید میکند: یک مساله که در این زمینه وجود دارد این است که در آموزشهای دو بخشی موجود در قالب آموزشهای لازم کلاسیک و آموزشهای شهروندی است که هم اکنون در دنیای مدرن بهشدت مورد پیگیری قرار میگیرد و بخش مهمی از آموزشهای شهروندی، همدلی حقوق بشر، دلسوزی، شجاعت و راستگویی، باید در این دوره به کودک آموزش داده شود. او میافزاید: در برخی از مراکز پیشدبستانی شاهد آموزشهایی در قالب حروف الفبا، زبان انگلیسی، زبان فرانسه و ... هستیم که این آموزشهای فشرده نه تنها برای فرزندان مطلوب نیست بلکه زدگی از درس در سنین بالا را برای افراد در پی دارد.
شکافهای طبقاتی و اختلافات با عدم اجرای قانون
یک فعال حوزه کودک درباره اهمیت دوره پیشدبستانی به «آرمان» میگوید: سنین چهار تا شش سالگی برای کودکان را میتوان دوران طلایی آموزش عنوان کرد آن هم به این دلیل که کارشناسان علوم رفتاری معتقدند جوامع باید بستر آموزش را برای کودکان در این سنین مهیا کنند. ثریا عزیزپناه میافزاید: در این سنین کودکان باید با کارهای زیربنایی آشنا شوند تا به این ترتیب جهان پیرامون را بشناسند. به گفته او هم اکنون شاهد آشفتگی ناشی از اختلاف طبقاتی در جامعه هستیم که این امر با عدالت و قوانین کشور در زمینه آموزشهای رایگان و همگانی در تضاد است. باید توجه داشت که اختلاف طبقاتی در جامعه باعث بروز تضادها و نارساییها میشود و پیامدهای فراوانی را به دنبال دارد.