فرهنگیان،رسانه ملی و آشفتگی های پایان اسفند

محمدرضا نیک نژاد،روزنامه قانون،27 اسفند 93

(این یاداشت با نام بی انصافی رسانه ملی در حق فرهنگیان به چاپ رسید و البته با کمی حذف)

این روزها و در گیر و دار گلایه های صنفی فرهنگیان و در هنگامه ای که گستردگی اعتراض های آنها مرزهای رسانه های نوشتاری و مجازی را در نوردید،صدا و سیما در روندی تاریخی همچنان خویش را در برابر خواسته های دیرینه فرهنگیان به خواب زد و این گروه گسترده از کارمندان دولت را برای پیگیری بازتاب رسانه ای اعتراض های خویش پای رسانه های آن سوی آب نشاند! چنین رفتارهایی از رسانه ملی! سال هاست که فرهنگیان را از بازتاب واقعی خواسته هایشان در آن ناامید کرده است. اما در این روزها در حرکتی ابهام برانگیز همین رسانه با تهیه گزارشی یک سویه، تعطیلی های پیش از نوروز را بزرگ کرده و در یک رویارویی آشکار، معلمان و معلمی را به چالش کشید! گزارشگر با بازخوانی روزهای تعطیلی رسمی،تعطیلی ناشی از بارش ها و آلودگی هوا و حتی پنج شنبه – جمعه ها! چنان وانمود می کند که تعطیلی های هفته پایانی اسفند خواسته فرهنگیان بوده و آنها در حرکتی عمدی مدرسه ها را به تعطیلی می کشانند! در حالی که گریز از مدرسه و آموزش،ریشه هایی ژرف تر از چنین تحلیل های ساده لوحانه ای دارد. شوربختانه صدا و سیما و سیاست گزارانش سال هاست رویه دوری از مخاطبان را بر گزیده و بی توجه به خواسته و دغدغه های بینندگان و شنوندگان، در بسیاری از رویداهای اجتماعی – سیاسی بیش از آن که بازتاب دهنده واقعیت های ایران باشند به دنبال جلوه دادن رویدادها آن گونه که خود می خواهند نه آن گونه که رخ می دهند،هستند و این یعنی دوری و دلزدگی مخاطبان. آن چنان این رفتار نسنجیده صدا و سیما بر فرهنگیان گران آمد که برخی از آنها با تهیه عکس هایی از برپایی مدرسه ها در این روزها و انتشار آنها در شبکه های اجتماعی افزون بر نشان دادن بی پایگی این ادعا،واکنشی درخور به رفتار یک سویه رسانه ملی نشان دادند.       

در روزهای پایانی سال،اداره مدرسه ها از دشوارترین کارهاست و آموزگاران و معاونان،پر دردسر ترین روزهای سال را می گذرانند. از آوردن ترقه و ترکاندن آن در گوشه ای از مدرسه،تا غیبت های پر شمارِ دانش آموزان و تلفن های پی در پی فرادستان اداری- برای جلو گیری از تعطیلی زود هنگام مدرسه،آرامش و روند همیشگی مدرسه را بی سامان می کند. پیگیری معاونان برای آمارگیری از بچه ها افزایش می یابد و پس از سرشماری دانش آموزان،به خانواده ها تلفن می زنند و فرزندان غایبِ آنها را به زور به مدرسه می کشانند! در این روزهای بحرانی،برخی مدیران آزمون های هماهنگ برگزار می کنند و با تاکید بر تاثیر این آزمون ها بر ارزشیابی سالانه،بچه ها را ترسانده! و وادار به آمدن به مدرسه می نمایند.

 ساختار آموزشی کشور نا کارآمد و خسته کننده است. مدرسه محیطی است غمگین،استرس زا و به دور از شادی های سازمان یافته،درونمایه های آموزشی از زندگی روزمره دانش آموزان بسیار دورند و پیامد این دوری،روگردانی دانش آموزان و بی انگیزگی آنها در یادگیری این درونمایه هاست. کلاس های رنگ و رو رفته و میز ونیمکت های تنگ و کثیف،طولانی بودن زنگ ها و فشار ساختار آموزشی بر آموزگار و دانش آموز برای به پایان رساندن درس در زمان پیش بینی شده،نبودِ زمان و امکانات ورزشی- به عنوان پر کشش ترین درس در دوران آموزش- مدیریت های پادگانی و تحکمی که با کمترین برون روی از چارچوب های نوشته و نانوشته کلاس و مدرسه،به سختی برخورد می کند و دانش آموز حتی در آشکارترین حقوق فردی آزاد نیست و .... از مدرسه و کلاس،جایی خسته کننده پدید آورده که گریز دانش آموزان از آن را ناگزیر می سازد.

 از سوی دیگر گرفتاری های اقتصادی- صنفی فرهنگیان و بی اعتنایی فرادستان به نارضایتی های ناشی از آن،پایین بودن میزان دستمزدها نسبت به تلاش های آموزشی،سر و کله زدن با دانش آموزان گریزان و بی انگیزه،بی نتیجه ماندن تلاش ها و ناامیدی از دگرگونی های ژرف آموزشی- رفتاری در دانش آموزان، دل مشغولی بسیاری از فرهنگیان با شغل های دوم و سوم و .... سبب کاهش انگیزه آنها برای پیگیری فرایندهای آموزشی شده وحسِ بیهودگی تلاش ها،سببِ گریز از مدرسه و آموزش شده است.

اما چه می توان کرد؟ به باور نگارنده فرادستان آموزشی در این روزهای پایانی سال می توانند زمان کلاس های رسمی را کم کنند و با برگزاری جشن ها و مراسم ملی، سر رشته کارها را به دست گیرند و با تخلیه آرامِ انرژی دانش آموزان و فراهم نمودن فضایی شادی زا و پر کشش،آنها را برای آمدن به مدرسه تشویق نمایند. در این روزها می توان دانش آموزان را در برگزیدن نوع پوشش آزاد گذاشت و با تمرکز بر برگزاری مسابقه های ورزشی،اجرای نمایش و موسیقی و رفتن به اردوهای فرهنگی-آموزشی و ... به پیشواز نوروز و سال نو رفت. با این روش،هم بر روی چهره پنهان آموزش یعنی آموزش های شهروندی روزنی می گشاییم و هم از تعطیلی زود هنگام مدرسه و آموزش جلو گیری می کنیم.

 http://ghanoondaily.ir/News/46004/بی‌انصافی-رسانه-ملی-در-حق-فرهنگیان

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] پنج‌شنبه 28 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 08:52 ق.ظ

احسنتتتتتتتتتتتتتتتتتتت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد