هوشمندسازی غیرهوشمندانه

                     

 

                                                         گزارش  

                              بنفشه رنجی،روزنامه ی آرمان،10 تیر 93

در مدارس ایران مانند مدارس بیشتر کشورها، دانش آموزان مجاز به آوردن ابزارهای غیرمرتبط با فعالیت آموزشی مانند تلفن همراه نیستند اما، تفاوت در این است که تکنولوژی‌های نوین مانند تبلت یا گوشی همراه که به برنامه‌های آموزشی مجهز است نقش مهمی در سیستم آموزشی کشورهای پیشرفته ایفا می‌کند. البته دلیل مهم برای استفاده از این فناوری‌های نوین آموزشی در کلاس درس نه نقش این ابزارها به عنوان سرگرمی و تفریح بلکه، نقشی است که در فنون تعلیم و تربیت ایفا می‌کنند. این در حالی است که فعلا از تبلت و از روش‌های نوین آموزش در کلاس درس خبری نیست و سیستم آموزشی به همان شکل سنتی با عناصر معلم و کتاب باقی مانده است. در حال حاضر در مدارس کشورهایی که سیستم آموزشی پیشرو دارند، استفاده از تبلت و کتاب‌های الکترونیکی و آنلاین در برنامه‌های درسی رواج دارد. در این میان به توسعه حرفه‌ای معلمان نیز توجه شده است تا آنها نیز بتوانند خود را با این ابزار تطبیق دهند و دانش لازم را کسب کنند.

هوشمندسازی از ابتدا تا اکنون

هوشمند‌سازی مدارس در ایران در دوران حمیدرضا حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش با این اظهار نظر که هر دانش‌آموز باید یک کامپیوتر داشته باشد مطرح شد. 

ادامه مطلب ...

سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران: فانی با حالت قهر جلسه با تشکل های صنفی معلمان را ترک کرد

                   

 سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران جزییات دیدار تعدادی از تشکل‌ها صنفی معلمان از جمله کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، انجمن اسلامی معلمان و سازمان معلمان با وزیر آموزش و پرورش را تشریح کرد.

سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران جزییات دیدار تعدادی از تشکل‌ها صنفی معلمان از جمله کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، انجمن اسلامی معلمان و سازمان معلمان با وزیر آموزش و پرورش را تشریح کرد.

«محمود بهشتی لنگرودی» با اشاره به جلسه تعدادی از تشکل‌های صنفی معلمان با «علی اصغر فانی»، وزیر آموزش و پرورش که صبح شنبه (۷ تیر) در این وزارتخانه برگزار شد، به ایلنا گفت: عمده صحبت‌هایی که در این جلسه مطرح شد، گله گذاری همکاران از وعده‌های عملی نشده آقای فانی بود.

وی ادامه داد: همکاران در این جلسه با اشاره به قول مساعد آقای فانی برای حل مشکل معلمان زندانی از وی بدلیل آنکه تاکنون اقدام مثبتی در این زمینه انجام نداده است انتقاد کردند.

این فعال صنفی با اشاره به خلف وعده وزیر آموزش و پرورش برای حل مشکل معلمانی که احکام تخلفات اداری برایشان صادر شده است، افزود: هیات تخلفات اداری زیر نظر وزیر آموزش و پرورش عمل می‌کند اما تاکنون نه تنها مشکلی از این معلمان حل نشده است بلکه تعدادی از احکام اجرا نشده که در دوران احمدی نژاد صادر شده بودند، اجرا شدند که این موضوع نیز در جلسه با آقای فانی طرح شد.

بهشتی لنگرودی با اشاره به وعده چندین باره وزیر آموزش و پرورش برای دیدار تشکل‌های صنفی معلمان با برخی وزرای کابینه، تصریح کرد: آقای فانی چندین بار از جمله در هفته معلم وعده داده بود این دیدار به قصد رفع سوء تفاهمات و مشکلات مربوط به مجوز تشکل‌های صنفی معلمان برگزار شود اما این وعده تاکنون عملی نشده است که همکاران در این زمینه نیز نظراتشان را به عنوان گله طرح کردند.

سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران با اشاره به انتقاد همکارانش از قرارداد جدید وزارت آموزش و پرورش برای بیمه طلایی فرهنگیان در جلسه با آقای فانی، گفت: بیمه طلایی فرهنگیان که تنها دستاورد دوران تصدی حاجی بابایی بر وزارت آموزش و پرورش بود، در حال هدر رفتن است چرا که این بیمه در دوره حاجی بابایی چشم پزشکی و دندانپزشکی را تحت پوشش قرار می‌داد اما در قرارداد جدیدی که در دوره آقای فانی با شرکت بیمه ایران منعقد شده، خدمات چشم پزشکی و دندانپزشکی از تعهدات آن حذف شده است 

ادامه مطلب ...

فوتبال،زبان و پسا مدرن

                             مهدی بهلولی،روزنامه شهروند،ص آخر،9 تیر 93

 در برابر آرژانتین که خوب فوتبال بازی کردیم امیدواری ها به برد در برابر بوسنی و رفتن به دور دوم بیشتر شد. بیشتر مردم خوشحال بودند از بازی با حساب و کتاب تیم ملی ایران. اما یک دفعه دیدم کسانی می گویند که ما دوست نداریم تیم ملی ایران ببرد و دلیل های گوناگون فرهنگی و سیاسی می آورند. برای نمونه این که در تیم ملی،از منطقه و استان ما کسی حاضر نیست، و یا برخی دلیل های سیاسی. گفتم اگر تیم ملی ببرد کم اش این است که بهانه ای برای شادی و خوشحالی ملت بدست می آید،آیا شادی را هم  به پای سیاست قربانی می کنید؟ این هم شد روشنفکری!؟ آیا این همان سیاه و سپید دیدن همه چیز نیست؟ بعد با جوان و نوجوانی که  اینگونه "سیاسی" بار می آوری،می خواهی زیبایی بیافرینی و هنرمند و اندیشمند اصیل "غیرسیاسی"؟ که انسانی بیندیشد و به بهسازی دست زند؟ اصلاح با بهسازی،با خطی نگری جور درنمی آید. همه را نمی توان همسان و هم اندازه نمود و سپس امید داشت که از دل چنین جامعه ای هم نگر و هم احساس، جامعه مدنی گونه گون دربیاید که تفاوت در احساس و اندیشه را به رسمیت می شناسد. داشتم اینها را می گفتم که دیگری آمد و گفت پس اگر می خواهیم گونه گون باشیم باید زبان فارسی را کنار بگذاریم که عامل بدبختی ماست و نمی گذارد زبان های مادری دیگر رشد کند. گفتم خب،آنگاه بچه هایمان با چه زبانی با هم حرف بزنند تا همدیگر را بفهمند و گونه گونی شان را به رسمیت شناسند؟ و راستی همان کشورهایی که زادگاه مفهوم هایی همچون جامعه مدنی و گونه گونی اند چند درصدشان زبان رسمی کشورشان را به کنار نهاده اند؟

 راستش با آنها حرف می زدم اما نمی دانم چرا در ذهنم،جمع بندی کتابی درباره ی پسامدرنیسم می گذشت که پست مدرن،مدرن را نابود نمی کند، به ژرفایش کمک می کند.

http://shahrvand-newspaper.ir/default/default.aspx?no=318&dn=2&pid=20&rnd=adgVH4&p=&y=93&m=04&d=09

حق برخورداری انسان از آموزش و پرورش در برنامه توسعه پس از 2015(بخش پایانی)

                           

                   دو ماهنامه ی چشم انداز ایران، شماره ی84،اسفند 92 و فروردین 93

                                     برگردان: محمدرضا نیک نژاد

 توضیح : برگردان پیش روی شما،بخش پایانی (ششم)از سفارش نامه ی شانزده نهاد مدنی - آموزشی جهان به سران کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل در مهر 92 است که در آن،سران کشورها به توجه بیشتر به آموزش و حق برخورداری از آن فراخوانده شده اند. این سفارش نامه ده بند است که بند نخست با دیباچه ای از برگرداننده تا بند نهم آن، در... بخش های پیشین منتشر شد. بخش پایانی - بند دهم - و نام نهادهای پشتیبان آن را با هم می خوانیم.

10- حقوق بشر، در هم آمیخته،بخش ناپذیر و به هم وابسته اند.در تقسیم بندی های گوناگون،حق برخورداری از آموزش بعنوان یک حق اقتصادی، حقی اجتماعی و حقی فرهنگی طبقه بندی شده است. بنابراین حق برخورداری از آموزش همه این هاست. از سوی دیگر این حق،از بسیاری جهات یک حق مدنی و سیاسی نیز است،چرا که به خوبی مرکز تحقق کامل و موثر همه این حقوق می باشد. وابستگی این حقوق به یکدیگر و یک پارچگی آنها،در حق آموزش تجسم می یابد. از این رو حق آموزش- در حین آموزش و از رهگذر آموزش- با دیگر حقوق بشر پیوند می یابد. افزون بر این،حق آموزش نمی تواند از گستره حقوق اجتماعی- اقتصادی جدا باشد. دستیابی به حقِ آموزشِ معنی دار،نیازمند مبارزه با شکل های کلی نابرابری ها،سوء تغذیه و بیماری ها،تبعیض و محرومیت های اجتماعی می باشد و همچنین نیازمند حمل و نقل عمومی ایمن است. این مسائل بیشتر برای گروه های ویژه مانند به حاشیه رانده شده ها در هر کشور،بومی ها،مهاجران،مسافران و پناهندگان به دیگر کشورها دیده می شود و در شرایط جنگ های داخلی و خارجی،اشغال و در شرایط اضطراری زیست محیطی شدت می یابد. بنابراین دولت ها باید چارچوب هایی قانونی و سیاسی برگزینند تا تحقق همه حقوق بشر برای همه افراد را تضمین نماید.

نهادهای جهانی تهیه کننده ی بیانیه :کمپین جهانی برای آموزش و پرورش

 بنیاد ICAE، کالج جهانی آموزش پیشرفته

ei، آموزش جهانی

 کمپین آمریکای لاتین برای برخورداری از حق آموزش

AGEA ،انجمن انرژی گرمایی استرالیا

ANCEFA ،کمپین شبکه بندی آفریقا در آموزش همگانی

CEAAL ،شورای مردمی آموزش بزرگسالان آمریکای لاتین

EAEA ،انجمن اروپایی برای آموزش بزرگسالان

 بنیاد GLOBAL MARCH علیه کار کودک

ActionAid ، بنیاد اقدام جهانی

 بنیاد آکسفام، OXFAM

 DVV ،انجمن همکاری جهانی از دانشگاه ملی آلمان

 بنیاد جهانی Plan

بنیاد جهانی IBSI آموزش برای توسعه

 بنیاد جامعه ی باز

غول‌کنکور باید ضربه فنی شود

                

                      محمدرضا نیک‌نژاد،روزنامه فرهیختگان،ص نخست، 4 تیر 93

 در کشور ما کنکور برگزار می‌شود و هر سال نیز شاهد آن هستیم اما اگر بخواهیم جایگاه کنکور را در فضای آموزشی بررسی کنیم در همین ابتدا باید تاکید کرد که کنکور در نظام آموزشی همچون بیماری است و همان‌طور که مسئولان کشور در حوزه آموزشی پیگیر آن هستند که کنکور را حذف کنند، شرایط آموزش نیز نیازمند چنین تحولی است. کنکور در سطح‌های بالاتر (پس از راهنمایی) آموزش را تحت تاثیر خود قرار داده است و آموزش را از آن اهداف اصلی خود دور کرده است. به عبارتی عامل زمینگیر شدن آموزش در کشور است.   ادامه مطلب ...

بیانیه آغاز فعالیت انجمن کارشناسان آموزش و پرورش (انجمن کارا )

بنام خدا

               بیانیه آغاز فعالیت انجمن کارشناسان آموزش و پرورش (انجمن کارا )

آموزش و پرورش  در بیشتر جوامع یکی از مهمترین و گسترده ترین نهادها است. از این رو شایسته است که درمقایسه با دیگر نهادها از توجه ویژه برخوردار باشد. این توجه ویژه به این سبب است که آموزش و پرورش یکی از ارکان اصلی توسعه و پیشرفت کشور است و آموزش و پرورش پیشرو می تواند موتور محرک ترقی جامعه در ابعاد گوناگون باشد. متاسفانه  در طی سالیان گذشته به دلایل ساختاری ، مدیریتی ، فرهنگی ،علمی و... آموزش و پرورش ایران همگام با رشد و توسعه دیگر عرصه ها در جهان و جامعه رشد و توسعه پیدا نکرده است.در حالیکه بهتر آن است که تغییر و نوآوری در هر جامعه ابتدا از طریق نظام آموزشی صورت گیرد.  ادامه مطلب ...