تشکل های صنفی چراغ راه معلمان

                     

                              محمد خاکساری،بازرس کانون صنفی معلمان ایران،

                                         روزنامه ی آرمان، 24 تیر 93

                      (این یاداشت با حذف بخش هایی از آن در رزونامه به چاپ رسید)

سال هاست که مشکلات صنفی و معیشتی معلمان را می شنویم و عموما این مشکلات را به گردن دولت و وزیر و ... می اندازیم. اما یکی از دلایل تثبیت مشکلات معیشتی معلمان،شانه خالی کردن خودِ معلمان از بار مسئولیت های صنفی است،به این معنا،ما معلمان نیز در وضعیت موجود آموزش و پرورش مسئول و مقصر هستیم. جرم ما این است که با وجود آگاهی از روش های رسیدن به خواسته هایمان و نقش موثر تشکل های صنفی در تحقق اهداف صنفی، با بی تفاوتی منتظر قهرمان هستیم. ما می توانیم و باید با حضورفعال خویش در تشکل های صنفی و غیر سیاسی به دستاوردهای ارزشمندی دست یابیم. همراهی و همیاری معلمان باعث می شود  که مسئولان تشکل ها با گام هایی استوار تر حرکت کنند و اهداف خویش و معلمان را پیگیری نمایند.

  معلمان علاوه بر حضور در تشکل ها و شناخت راه  و روش آنها، باید برعملکرد تشکل ها نظارت کنند تا اگراز مسیر صنفی خود خارج شدند به آنها تذکر دهند.  لازمه ی برقراری و تداوم رابطه با تشکل ها،آگاهی از قواعد و اصول کار تشکل های صنفی است که تنها با حضور فعال در آنها امکان پذیر می باشد.

برای شناخت بهتر تشکل ها چه باید کرد؟

1-   اهداف و روش کار تشکل را  با مطالعه عمیق اساسنامه بررسی کنیم.

2-   عملکرد آن تشکل را زیر نظر داشته باشیم. شایستگی، صداقت و لیاقت  فعالین وهیأت مدیره تشکل ها را در عمل مشاهده کنیم و در صورت لزوم به آنها نقد بزنیم. مثلا این که: آیا در بدست آوردن اهداف صنفی ابتکار دارند؟ یا تحمل، پشتکار و تلاش آنها در بدست آوردن اهداف صنفی چگونه است؟ هیات مدیره در انجام امور صنفی بر موازین اساسنامه عمل می کند یا خیر ؟ و ....  

3- برای رسیدن به اهداف صنفی از قدم های کوچک آغاز کنیم.

4- در تلاش های صنفی،ترس از شکست و طرد شدن را از خود دور کنیم،همانطورکه فعالان صنفی در 8 سال هزینه های فراوانی را به  جان خریدند و باعث شد که دست کم به برخی از مطالبات دست پیدا کنند.

 5- بهتر است که به تصمیمات گرفته شده تشکل هاعمل کنیم .به این بیاندیشیم که چگونه می توانیم وضع خود راتغییر دهیم و برای موفقیت صنفی تا چه حد انرژی لازم داریم؟ مشارکت ما چه تاثیری در روابط ما با تشکل مورد نظر دارد؟ بر مشکلات حقیقی شناخت داشته باشیم و آنها را تحت کنترل درآوریم. هر تفکری که مانع از به انجام رسیدن اهداف صنفی شود را از خود دور کنیم. در این صورت با تلاش مداوم هر معلم،حرکت صنفی به تدریج پیش می رود.

6- قضاوت عجولانه در مورد تشکل ها نداشته باشیم.

7- در مورد تشکل های صنفی  مطلق گرا یا کمال گرا نباشیم.

مهمترین تغییر در رفتار صنفی ما غلبه بر تنهایی و برقراری ارتباط مستمر با تشکل های صنفی است. فعالیت گروهی و حضور مستمر در گروه و تشکل،روح ما را شاد می کند و حس تعلق را در ما بوجود می آورد.  وظیفه صنفی خود را  بدون ترس  انجام دهیم و نتا یج مفید آن را به دانش آموزان و ساختار آموزشی هدیه کنیم.

از آن جا که هرحرکتی در هستی وا کنشی دارد.پاسخ حرکت صنفی ما نیز واکنش مطلوب به سود جامعه خواهد داشت. آموزش و پرورش هر کشوری سکوی پرتاپ به سوی تعالی و ترقی  جامعه است. بنابر این ما معلمان از یک سو به وظیفه صنفی خود عمل می کنیم و از سوی دیگر جامعه را به سوی پیشرفت و تعالی سوق می دهیم. معلمان همواره مورد اعتماد جامعه بوده اند. بیاییم برای تسریع در بدست آوردن خواسته های صنفی،به تشکل های صنفی فرهنگیان بپیوندیم تا هزینه های مادی و معنوی آن سرشکن شود و گروهی خاص هزینه ها را تحمل نکنند که  در این صورت یا تشکل ها را ترک می نمایند ویا آن را منحرف می کنند.

سخنی با تشکل ها

تشکل ها هم در راه رسیدن به اهداف خویش باید به نکات زیر توجه نمایند.

1-   تلاش کنند اعتماد معلمان را به تشکل های صنفی افزایش دهند تا معلمان از آنها حمایت و پشتیبانی کنند.

2-   برای تصمیم گیری و تحقق اهداف صنفی روی معلمان حساب کنند.

3-   در بدست آوردن خواسته ها خلاقیت،شجاعت و ابتکار نشان دهند.

4-   افکار غیر سازنده صنفی را از خود دور سازند و با افزایش دید مثبت نسبت به یکدیگر،زمینه انجام کارهای مشترک را فراهم کنند.

5- یکی از مهمترین و کارآمدترین راه ارتباط تشکل ها با معلمان،گوش دادن به مشکلات صنفی و اجتماعی آن ها است تا بستر همدلی بیشتر فراهم گردد.

6- تشکل ها،معلمان را همانطور که هستند بپذیرند. این به معنی پذیرفتن کامل نظرات آنها نیست. با کمک یکدیگر می توان تغیرات مورد نظر را در تک تک مان ایجاد نمود.

باشد که در فضای تازه،استقبال معلمان از تشکل ها و فعالیت بیشتر آنها،زمینه دست یابی به مطالبات صنفی فرهنگیان بیش از گذشته فراهم شود.

http://armandaily.ir/?News_Id=83418

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد