دو گفت و گو در یک نگاه

                           مهدی بهلولی،روزنامه آرمان،22 تیر 93

 تعطیلی پنجشنبه مدرسه ها،طرحی است که گویا قرار نیست به این زودی ها سخن گفتن درباره ی آن به پایان برسد. راست هم این است که این تعطیلی،از آغاز،کاری کارشناسانه و حساب شده نبود و بدون مقدمه و به یک باره در دولت دهم به اجرا گذاشته شد. اما اگر از نادرستی این برنامه و پیامدهای آن بگذریم نکته ها و حاشیه های پیرامون آن هم درخور درنگ است،همچنین آزمونی می باشد برای سنجش دیدگاه های فرادستان آموزش و پرورش کشور که سمت و سوی این سامانه ی بزرگ آموزشی را با تصمیم های خود رقم می زنند. برای نمونه در زیر نگاهی می اندازیم به دو گفت و گوی گوناگون از یکی از همین فرادستان آموزشی. در 30 فرودین سال 91،مهدی نوید ادهم،دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش آن زمان و هم اکنون،در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا و در دفاع از "تعطیلی" پنجشنبه ی مدرسه ها گفت : « طرح "تعطیلی" پنجشنبه ها از بخش‌های طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش است و هدف از اجرای آن، ایجاد ارتباط بیشتر دانش‌آموزان به ویژه در دوره ابتدایی با والدین است.   این طرح پاسخی به درخواست دیرینه و انباشته شده معلمان در سال‌های گذشته است، چرا که معلمان ابتدایی همواره به دنبال "تعطیلی" روزپنج‌شنبه دانش‌آموزان بودند... رضایتمندی معلم و ارتقاء علمی معلمان با "تعطیلی" پنج‌شنبه‌ها در افزایش کیفیت آموزش موثر خواهد بود و آثار مثبت آن را در قسمت‌های مختلف تعلیم و تربیت خواهیم دید.»

اما ایشان چند روز پیش و در 16 تیر 93 در گفت و گو با خبرگزاری فارس  در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع حذف "تعطیلی" پنجشنبه‌های مدارس در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش است،گفت : «شورای عالی آموزش و پرورش "تعطیلی" را تصویب نکرد که حالا بخواهد حذف را تصویب کند. طرح آموزش و پرورش، ساماندهی زمان آموزش است و نه "تعطیلی" مدارس؛ یعنی چه زمانی سال تحصیلی آغاز می‌شود و پایان می‌یابد... درباره پنجشنبه‌ها،واژه "تعطیلی" را استفاده نکردیم زیرا "تعطیلی" یعنی بروند در خانه و بخوابند،ما همچین حرفی نزده‌ایم؛ در همان مصوبه ساماندهی گفته‌ایم پنجشنبه‌ها کارهای اردویی، بازی، فعالیت‌های علمی و ورزشی داشته باشند و فعالیت رسمی و درسی نداشته باشند. در طرح ساماندهی زمان آموزش ما 5 روز پیش‌بینی کردیم و ادله‌های مختلف داریم.»

 ناسازگاری این دو گفت و گو،نمایان است و به راستی پرسش برانگیز،که چگونه دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اینگونه می تواند در عرض دو سال،درباره ی یک طرحی که هنوز به سرانجام نرسیده و محل بحث و گفت و گوست،دو موضع متضاد بگیرد؟ اگر به راستی شورای عالی آموزش و پرورش در دولت دهم " تعطیلی" پنجشنبه ها را تصویب نکرده بود چرا ایشان در آن زمان از این لفظ استفاده می کردند و حتی آن را طرحی عنوان می نمودند که مایه افزایش کیفیت آموزش خواهد شد؟ آیا هم اکنون و پس از گذشت چهار سال از اجرای این طرح،شورای عالی آموزش و پرورش،پژوهشی نموده است که آیا این طرح به کیفیت آموزش افزوده است یا نه؟

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد قاضی زاده سه‌شنبه 24 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 02:04 ب.ظ

سلام استاد گرامی وقت شما بخیر. روزه و نمازتان مورد قبول حضرت حق.
عنوان تحول بنیادین در امر آموزش برای این لایحه مرا به خنده می آورد. تحول بنایادین در جهت معکوس؟!!!!!!!!!!!!!
همینطورش هم بچه های دوره دبستان به دلیل بازیگوشی، هر هفته در انتظار روز جمعه می مانند تا بروند در کوچه و با بچه های همسایه بازی کنند. آنگاه این چگونه ارتباط والدین با فرزندان است؟ همانطور که فرمودید این طرح اثرات منفی زیادی به دنبال دارد. به نظر من باید به جای طرح این گونه مسایل باید به دنبال به روز کردن سیستم آموزشی کشور چه در سطح دبستان و چه در سطوح بالاتر بود. باید طرحی یافت که چطور می توان از ساعات درسی موجود در یک هفته بیش ترین استفاده را برد و بیش ترین بازدهی را داشت.
هم اکنون روز 5 شنبه به دلیل نزدیکی روز جمعه کسالت زیادی برای شاگردان دارد و گاها آنها را از رفتن به مدرسه باز می دارد. اگر روز 5 شنبه هم تعطیل شود این کسالت روز 5 شنبه به روز 4 شنبه انتقال پیدا می کند و دوباره همان آش و همان کاسه.

نیک نژاد پنج‌شنبه 26 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 12:35 ق.ظ

درود بر محمد عزیز،سپاس از دیدگاهت.برایت تندرستی و کامروایی را آرزو می کنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد