عقب‌نشینی فانی در انتصاب مدیران بازنشسته

گزارش، روزنامه آرمان،24 آذر 92

آرمان: وزیر آموزش و پرورش با انتصاب چند مدیر بازنشسته به‌عنوان مدیرکل استانی خود انتقاداتی را از این اقدام به راه انداخت و تذکرات تعدادی از نمایندگان و گفت‌وگوی آنها با علی‌اصغر فانی، او را مجبور به عقب‌نشینی از تصمیم خود کرد. تاقبل از تذکرات نمایندگان، وزارت آموزش و پرورش استفاده از نیروهای بازنشسته را به‌عنوان یکی از برنامه‌ها مدنظر خود قرار داده بود به‌گونه‌ای که وزیردر این خصوص می‌گوید: بازنشستگان سرمایه‌های آموزش وپرورش هستند و درنظر داریم در چارچوب یک طرح از وجود بازنشستگان در اداره مدارس و نظارت بر آنها و راهنمایی معلمان جدید الاستخدام استفاده کنیم. بر اساس همین اصل بود که مدیران بازنشسته به مجموعه وزارت آموزش و پرورش و استان‌ها عزیمت کردند که از آن‌جمله مدیرکل استان تهران، چند نفر از مدیران دفتر وزارتی و مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان است. همچنین مدیرکل آموزش و پرورش فارس هم با سابقه دو سال بازنشستگی به این سمت رسید. هر چند که، به گفته سلطانی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در جلسه مشترک اعضای این کمیسیون با وزیر، فانی متقاعد شده است که از موضع خود در این خصوص عقب‌نشینی کند و استخدام جدیدی از میان بازنشسته‌ها در آموزش و پرورش نداشته باشد.   طرح استفاده از نیروهای بازنشسته در بخش‌های دولتی موضوعی بود که در فضای کشور مطرح شد و در ابتدا نمایندگان با تصویب یک فوریت آن زنگ خطر را برای بازنشستگان به کار گرفته شده در دولت به صدا درآوردند ولی با اقدام مجلس یک روز پس از تصویب فوریت این طرح، درحالی که عده‌ای از مشمولین طرح در حال جمع‌کردن اسباب خود برای واگذاری صندلی‌های مدیریتی شده بودند، مجلس با خارج کردن این طرح از دستور کار با توجیه همراهی با دولت و توصیه برای خودداری از انتصاب چنین مدیرانی نشان داد که فعلا در این خصوص قصد دارد با گفت‌وگو و رایزنی و نه با قانون‌گذاری برخورد کند. حمیدرضا کفاش، ‌معاون وزیر آموزش و پرورش درخصوص چرایی استفاده از مدیران بازنشسته اینگونه اظهارنظر می‌کند: از معدود کشورهایی هستیم که فرهیختگان را بازنشسته می‌نامند درصورتی که این افراد دارای تجربیات ارزشمندی هستند و استفاده از توان آنان در دستگاه‌ها ضروری است. او استفاده‌نکردن از بازنشستگان را برای آموزش و پرورش یکی از مشکلات کنونی این دستگاه دانست و اظهار کرد: استفاده‌نکردن از نیروهای بازنشسته که در واقع افراد فرهیخته و باتجربه‌ای هستند یکی از مشکلات بزرگ آموزش و پرورش است. از آنجایی که فرهنگیان بازنشسته در نظام آموزشی با محتوای قوی، تجربه کسب کرده‌اند می‌توانند به نظام آموزشی کمک کنند.

جذب نیروی بازنشسته تکرار نمی‌شود

اما عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است بهره‌گیری از نیروهای بازنشسته نمی‌تواند انتظارها را از مدیران برآورده کند و از این‌رو نباید نسبت به استفاده از آنان در رده‌های مدیریتی اقدام کرد. عطاءا... سلطانی به آرمان می‌گوید: با صحبت صورت‌گرفته با وزیر آموزش و پرورش و قول وی مبنی بر استفاده نشدن از نیروهای بازنشسته در انتصاب‌های جدید خصوصا در ادارات استانی، روند به‌کارگیری این نیروها در وزارت آموزش و پرورش متوقف شده است و نیروی جدیدی دیگر با این مشخصات جذب نخواهد شد. وی با بیان اینکه توانایی جسمی و روحی لازمه مدیریت در هر مسئولیتی است، خاطرنشان کرد: برخی از افراد بازنشسته پس از یک ساعت حضور در جلسه حوصله خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند به کار ادامه بدهند درحالی که وزارتخانه‌ای مانند آموزش و پرورش به‌قدری سنگین و پرمشغله است که گاه وزیر سابق تا هشت ساعت سر پا درحال انجام کار و پاسخگویی به مراجعان خود بود. نماینده مردم رزن در مجلس با تاکید بر اینکه باید از نیروهای باتجربه و مدیران گذشته این وزارتخانه در قالب مشاور بهره گیری کرد نه مدیر ادامه داد: در کشور و در بدنه آموزش و پرورش نیروهای جوان و دارای انگیزه‌های بالای کاری وجود دارد که می‌توان با استفاده از این افراد زمینه را برای تحول و پویایی آموزش و پرورش فراهم کرد و در کنار آنان نیز با استفاده از دیدگاه‌ها و راهنمایی نیروهای با تجربه از سختی‌ها و مشکلاتی که در اداره امور پیش می‌آید نیز با کمترین هزینه عبور کرد. سلطانی با یادآوری اینکه دولت یازدهم با شعار استفاده از نیروهای جوان با رای بالای آنان در انتخابات به موفقیت رسیده است و اینک وقت عمل به شعارها و وعده‌ها است افزود: درصورتی که وزرا در انتصاب‌ها با دلایل خود نسبت به استفاده از نیروهای بازنشسته در اداره امور روی آورند، دو گانگی و تضاد ایجاد خواهد شد که این موضوع می‌تواند در میان جوانان که همواره در پیشانی افتخارات علمی، فرهنگی و سیاسی این کشور بوده‌اند یأس ایجاد کند. در این حال نیک‌نژاد از فعالان حوزه آموزش و پرورش می‌گوید: نباید به صورت تک‌بعدی در انتصاب مدیران به بازنشست بودن یا نبودن آنان نگاه کرد بلکه، باید در این زمینه به‌گونه‌ای عمل شود که بهترین شرایط برای وزارت آموزش و پرورش فراهم آید. وی معتقد است: برخی نیروهای بازنشست شده دارای تفکرات دهه‌های
60 و 70 هستند و نتوانسته‌اند خود را با مقتضیات امروز نظام آموزش و پرورش وفق دهند و خود را به‌روز کنند. ولی، برخی مدیران دیگر این دوران توانسته‌اند با درک درست از الزامات و شناخت تکنولوژی و فناوری‌های جدید و نیز رفتارهای مدرن کارکنان و دانش آموزان خود را به سطوح امروزین جامعه نزدیک کنند که بهره‌گیری از این افراد در کنار علم و دانش مدیریتی مناسب می‌تواند به حوزه آموزش و پرورش کمک کند. وی اعتماد به جوانان را اصلی مهم برای ساختن نسل آینده مدیران کشور لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: با اعتماد به آنان و واگذاری پست‌های مدیریتی در رده‌های مختلف نسل مدیران آینده تربیت خواهند شد و برای این مهم لازم است مدیران با تجربه در کنار آنان قرار گرفته و در این خصوص آنان را یاری کنند.

http://www.armandaily.ir/Default.aspx?NPN_Id=484&pageno=7

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد