پایمالی حقوق کودکان با نوگرایی آموزشی

  چکیده  گفته های اسماعیل عبدی در میهمانی  کافه قانون

روزنامه  قانون،29 آبان 92،صفحه ی حقوق:

در «کافه قانون» همراه با منوی حقوقی ویژه‌ای میزبان شما هستیم تا کارشناسان برجسته حقوقی ما موضوعات و مشکلات حقوقی روز مردم، همچنین یکی از مهم‌ترین چالش‌های حقوقی هفته را به بوته نقد و بررسی قرار دهند.

اسماعیل عبدی، کارشناس آموزشی و آموزگار، مهمان «کافه قانون» بود تا برای ما از نقض حقوق کودکان در امر آموزش صحبت کند:


وارستگی فرهنگ کشورمان تا بدان پایه است که بنیادی ترین‌ها یافته‌های علمی دستاورد فرهیختگان ایرانی بوده اند. برای حفظ این ارزش‌ها، شایسته است که در گذار به نوگرایی آموزشی،مسئولان؛ اقداماتی موثرانجام دهند تا کودکان و نوجوانان این کشور بزرگ به گونه ای آموزش ببینند که همچون پیشینیان در آسمان دانش گیتی بدرخشند نه اینکه با پایمال کردن حقوق کودکان در امر آموزش، آینده کشور را به تباهی بکشانند. 

 

  در چند سال اخیر روند تحول آموزش و پرورش با چشم انداز سند ملی،به ویژه در نوسازی مدرسه‌ها، تجهیز آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌ها وهوشمندسازی کلاس‌ها همگون نبوده است.بدتر آنکه برخی از دولتمردان کوشیدند با آمارسازی، اذهان‌را از کم کاری و سستی دور کنند.برای نمونه،در هر مدرسه؛ با قرار دادن یک رایانه و یک دستگاه ویدئو پروژکتور در یکی از کلاس‌ها، آن مدرسه را هوشمند نامیدند. در دولت‌های نهم و دهم دگرگونی‌های ناباورانه و پی در پی درونمایه کتاب‌های درسی از یک سو و به کار گماردن آموزگاران غیر مرتبط به ویژه برای آموزش کلاس ششمی‌ها و کتابداری باعث سردرگمی دانش آموزان،خانواده‌ها و عدم پاسخ‌گویی مسئولان مدرسه به مردم شده است.

این دگرگونی‌های پیاپی به همراه رفتار نه چندان منطقی مسئولان آموزش و پرورش وقت در پاسخگویی به هشدار کارشناسان و اجرای طرح کارشناسی نشده ساماندهی نیروی انسانی با هدف صرفه جویی باعث تجمیع دانش آموزان تا چهل نفر در هر کلاس، دگرگونی ساختارآموزشی به 3-3-6 به شکلی شتابزده و قبل از ایجاد زمینه، تعطیلی پنجشنبه‌ها،پافشاری بر اجرای اردوهای حادثه آفرین راه دور مانند رفتن به دریا و غرق شدن نوجوانان یا حوادث اردوی راهیان نور و حادثه‌های جانگداز آتش سوزی مانند شین‌آباد همه و همه نقض آشکار حقوق کودکان و نوجوانان دانش‌آموز بوده است. امیدواریم دولت یازدهم به جای آمار سازی وایجاد سر وصدای رسانه‌ای، با ارج نهادن به سخنان کارشناسان و حقوقدان‌ها و با پند گرفتن از لغزش‌های دولت‌های پیشین گام به گام و آهسته‌آهسته گره‌های کور آموزش و پرورش را باز کند.

با تشکر از آقای عبدی که مشکلات کودکان در امر آموزش را به ما گوشزد کردند، ما هم چون ایشان امیدواریم دولت یازدهم گام‌های استوار و منطقی برای آموزش هر چه بهترکودکان بردارد و دیگر شاهد حوادث دلخراشی چون آتش سوزی‌ها در مدارس نباشیم. البته امروز در رابطه با اسید پاشی هم با شما صحبت کردیم امیدورایم روزی برسید که دیگر انسان‌ها برای مقابله با اختلافات خود دست به اسید نبرند و منطق، جایگزین رفتارهای احساسی و خشن در جامعه شود.ممنون از این که همچون گذشته با ما بودید. بسیار سپاسگزاریم برای ایمیل‌ها و تماس‌هایتان همچنان منتظر پیام و نظرات شما هستیم. لازم به تکرار نیست اما شماره تماس روزنامه و آدرس ایمیل صفحه (law-justice@ghanoondaily.ir) راه ارتباطی ما با شماست. در پناه حق استوار باشید.  

http://ghanoondaily.ir/Default.aspx?NPN_Id=300&pageno=5

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد