لزوم آموزش حقوق کودک برای دانش آموزان و معلمان

انجمن حمایت از حقوق کودکان

عزت اله مهدوی

۱۷ مهر ۹۲

هنوز هم وقتی کتاب پنجم "برادران کارامازوف" را می خوانیم، خصوصاً فصلی  راکه در آن شمه ای از وضعیت کودکان قربانی، توصیف می شود، طنین دردناک کلماتش، آزرده خاطرمان می کند. وقتی می نویسد: "بی دفاع بودن کودکان است که شکنجه گر را اغوا می کند" و از همگان می خواهد که بدانند که چرا کودکان، « رنج » می برند. او برای همیشه  این سؤال را در مقابل ما می گذارد:  در باره ی کودکان چه وظایفی داریم؟

نگاهی به وضعیت تشکل های مدافع حقوق کودکان، نشان می دهد که تلاشی مستمر در این باره انجام گرفته است. حتی گاهی از خود می پرسیم: آیا این مؤسسات از یک امر بدیهی سخن نمی گویند؟ دغدغه ها برای چیست؟ آیا در شرایط فعلی که انسانها در جوامع مدنی، همزیستی عاقلانه دارند و هرروز مجموعه ای از قوانین در این باره به تصویب می رسد و گفتمان های متنوعی به ظهور می رسد، چیزی را فراموش کرده ایم که باید دوباره به بازخوانی تاریخی واجتماعی اش بپردازیم؟

به نظر می رسد که ما و راهبران فکری وسیاسی مان، از شدت ظهور بعضی مسائل، دچار نوعی کِدر بودن فضای دید شده ایم.بخشی از ضرورتها را در بند شیرازه ها کرده ایم و به فایل ها وقفسه ها  سپرده ایم.

ادامه مطلب ...

روز جهانی آموزگار،با یادی از یک آموزگار جهانی

مهدی بهلولی 

روزنامه آرمان،15 مهر 92

  پنجم اکتبر برابر سیزدهم مهر ماه،روز جهانی آموزگار است. شعار امسال (2013) این روز جهانی "فراخوانی برای آموزگاران بیشتر!" می باشد. این شعار به کمبود آموزگار در سطح جهان اشاره دارد و بر ارزش کار آموزگاران تآکید می نماید. در تارنمای یونسکو،و در کنار این شعار چنین آمده است : "بزرگ داشت های امسال،بر کار یونسکو روی آموزگاران برای شهروندی جهانی و گوناگونی فرهنگی متمرکز خواهد شد. آموزگاران توانایی فراگیران را پرورش می دهند تا با شهروندانی که توانمند به کنش در اجتماع هایشان می شوند و به حل چالش های جهانی یاری می رسانند،آینده ای پایدار بسازند."

 باری،این روز،فرصتی مناسب به دست می دهد تا یادی کنیم از یکی از آموزگاران جهانی ایرانی هم روزگارمان : محمد بهمن بیگی،که شوربختانه سه سال پیش،چشم از جهان فرو بست. بهمن بیگی،پدر آموزش عشایر ایران است.

ادامه مطلب ...

پیام شادباش یک دوست به فراخور روزجهانی آموزگار

توضیح :چند سال است در دبیرستان علمیه منطقه 12 درس می دهم و در این چند سال دانش آموزان فراوانی داشته ام و از میان آنها دوستانی ارزنده ای یافته ام گه گاهی با سر یا تلفن زدن و یا پیامکی دلشادم می کنند و خاطراتی را برایم زنده می کنند. در این میان دوستانی از برادران افغان نیز مرا به دوستی خود سرافراز کرده اند که بی تعارف از ارزنده ترین دانش آموزان بوده اند. یکی از آنها "محمد قاضی زاده " بود. از سال دوم رشته ریاضی دانش آموز با معرفت و خوبم بود. در کنکور هم شرکت کرد و پذیرفته شد اما پس از یک ترم ،گویا دشواری های اداری و تابعیت برایش رخ داد و وادار شد که بدون خانواده به مزار شریف- یعنی زادگاهش- برگردد. در افغانستان نیز شانس خویش را آزمود و در رشته ی فیزیک دانشگاه کابل پذیرفته شد و اکنون در حال گذراندن واحدهای درسی خود در دانشگاه است. محمد از بچه های با استعداد و کوشا بود و آینده ی درخشانی انتظارش را می کشد. در دو- سه سال گذشته که از ایران رفته است، گاه گاهی برایم تلفن می زند و من را از حال خویش با خبر می کند. به فراخور روز جهانی آموزگار – 5 اکتبر برابر 13 مهر- پیامی برایم فرستاده و یاداشتی نوشته است. ضمن سپاسگزاری از این دوست گرامی پیام و یاداشت اش را با هم می خوانیم.  

 

پیام

سلام و عرض ادب دارم خدمت شما استاد گرانقدر:
روز شنبه (فردا) در اینجا روز جهانی معلم است و ما دانشجویان سعی داریم تا برای اساتید خود جشن کوچی برپا کنیم اما هر چه می بینیم جای شما واقعا نزد من خالی است هفته ی پیش برادرم هارد دیسک قدیمی من را به من ارسال کرد وقتی در آن جستجو کردم عکس ها و فیلم هایی که در آن زمان از دبیرستان علمیه گرفته بودیم را دیدم و دوباره آن خاطرات شیرین برایم زنده شد. دلم برای شما بسیار تنگ شده. خواستم از این طریق از زحمات بی شائبه ی شما کمال تشکر و قدر دانی را داشته باشم

اجرتان با خدا

یاداشت 

سلام برتو ای گوهر گرانقدر و ای دُر گرانبهای قله های ایثار و استقامت ، تو با نسیم علم

ادامه مطلب ...

درباره ی روز جهانی آموزگار

 تو ضیح مهدی بهلولی:بخش هایی از نوشته ها و برگردان های خودم،درباره ی پنجم اکتبر،سیزدهم مهر ماه "روزجهانی آموزگار" در سال های گذشته :

 در سال 2010 :

 [شعار ویژه امسال این سازمان "Recovery begins with teachers" است که برگردانی از آن می تواند چنین باشد :" سررشته ی بهبود،با آموزگاران است." EI در این پیام کوتاه چنین آورده است :"

در روز جهانی آموزگار 2010،صدها تن از هزاران دانش آموز،پدر و مادر و کوشنده ی سراسر جهان،سر فرود می آورند در برابر همه ی آموزگارانی که مستقیم یا غیرمستقیم،از بحرانی بزرگ، اثر پذیرفته اند. بحرانی هایی (با وظیفه های)انسان دوستانه،چون زمین لرزه در هائیتی و چین،یا بحران اقتصادی جهانی،که در سال گذشته،اقتصادهای پیشرفته ی بسیاری را ویران ساخت. نقش آموزگاران و دیگر کارکنان آموزشی،در بازسازی اجتماعی،اقتصادی و اندیشگی (جامعه) سرنوشت ساز است. همه ی کسانی که مبارزه می کنند تا آموزش کیفی کودکان جهان فراهم آید،می توانند به آموزگاران و سازمان های نمایندگی شان بپیوندند تا این پیشه را بزرگ داشت گیرند و حمایت شان را از آنها به نمایش بگذارند!"

ادامه مطلب ...

مدرسه های منشوری آمریکا

 فرهنگیان نیوز
برگردان : مهدی بهلولی

مدرسه های منشوری(charter schools) مدرسه های دولتی مستقلی هستند که برای نوآورتر بودن،به آنها اختیاراتی داده می شود،در ضمن این که در قبال بهبود موفقیت تحصیلی دانش آموز،مسئول به شمار می آیند. این مدرسه ها، میان پدر- مادران،آموزگاران و دانش آموزان،مشارکت پدید می آورند و محیطی تدارک می بینند که در آن پدر- مادران می توانند بیشتر درگیر شوند،آموزگاران برای نوآوری دارای اختیار هستند،و برای دانش آموزان ساختاری فراهم می شود که برای یادگیری به آن نیاز دارند. البته در قبال بهبود موفقیت تحصیلی دانش آموز،هر سه اینها مسئول دانسته می شوند.

مدرسه های دولتی منشوری،برای پیشرفت سامانه ی آموزشی دولتی کشور،در نظر گرفته می شوند. مدرسه های منشوری،مدرسه هایی دولتی اند،گرچه مستقل از منطقه های آموزشی عمل می کنند. این مدرسه ها :

رایگان اند و بر روی هر دانش آموزی که بخواهد نام نویسی کند،گشوده اند

 

ادامه مطلب ...

آموزش و پرورش و پاسداشتِ محیط زیست

 

محمد رضا نیک نژاد،روزنامه ی بهار

9 مهر 92

هر کس در چند سال گذشته گذرش به شهرهای زیبای کناره ی دریای خزر افتاده باشد و با چشم نه چندان تیزبین پیرامون خویش را بنگرد،نخستین چیزی که چشم ها را می آزارد،آلودگی محیط زیست،دریا و جنگل است. در جاده ی بهشتی فومن- ماسوله،اگر بخواهی لختی بیاسایی و از چشم اندازهای چشم نواز طبیعت بهرمند شوی،کوهی از زباله و قوطی های فلزی و پلاستیکی را می بینی که کنار جاده و رودخانه را به کشتزاری از زباله بدل کرده اند و تنها کاری که از آدم بر می آید کشیدن آهی بیش نیست. البته می توان نزدیک تر را هم دید. برای نمونه برخی از هم شهریانی که برای تفریح و لذت بردن از طبیعت به بوستان های پایتخت می آیند چندان توجهی به رعایت پاکی محیط پیرامون خود ندارند و به آلوده کردن آن می پردازند. گاهی دیده می شود با این که سطل زباله در یکی- دو متری این شهروندان!قرار دارد،زبال ها را روی زمین و چمن رها کرده و با خیالی آسوده به خانه باز می گردند. البته با تلاش های شهرداری و کارگران زحمت کش شرکت های خصوصیِ مسئول پاک سازی شهر،بی انضباطی و سر به هوایی این دسته از شهرنشینان چندان به چشم نمی آید. هدف و بهانه ی نوشتن این رنجنامه،بازگشت دوباره ی خانم ابتکار به ریاست سازمان محیط زیست است.

ادامه مطلب ...

ابهام در انتخابات شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان

 

 

چکیده:‌ «بسیاری از معلمانی که در این شرکت سرمایه گذاری کرده‌اند حتی یک ریال سود دریافت نکرده‌اند./ جلسات انتخاب هیات مدیره این شرکت تعاونی در تابستان برگزار می‌شود در حالی که اکثریت معلمان در تابستان با مدارس در ارتباط نیستند تا از زمان برگزاری انتخابات مطلع شوند.»

یک فعال صنفی معلمان از عملکرد غیر شفاف و مبهم شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان استان تهران از ابتدای تاسیس تا به امروز انتقاد کرد.

«مهدی بهلولی» در این باره به ایلنا گفت: شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان استان تهران از زمان تاسیس، عملکرد شفافی نداشته است به گونه‌ای که این شرکت و سایر نهادهای مالی آموزش و پرورش به حیاط خلوت مدیران ارشد و رده میانی این وزارتخانه تبدیل شده‌اند.

ادامه مطلب ...

ابتکار،آموزش و کارآمدترین گام زیست محیطی

محمد رضا نیک نژاد،روزنامه ی قانون،۷ مهر ۹۲

این یاداشت با نام"کنش‌های زیست محیطی در آموزش و پرورش ناکارآمد است" به چاپ رسید.

 

"آموزش و فرهنگ سازی عمومی از مهم‌ترین برنامه‌های محیط زیست است و باورهای زیست محیطی همواره در مردم ایران وجود داشته فقط باید فرصتی فراهم شود تا این باور‌ها بازخوانی و این فرهنگ به عمل ترجمه شود ... " (خبرگزاری ایلنا 20/6/92)

جمله های بالا بخش هایی از سخنان معصومه ابتکار رییس تازه ی سازمان محیط زیست در روز معارفه بود. برگزیدن این مدیر کهنه کار و کارکشته ی زیست محیطی،موجی از شادی و امید میان دوستداران و کنشگران این گستره ی پدید آورد و باید چشم براه پیگیری ها و برنامه های تازه و دلسوزانه تری در زمینه های نگاهداشت و پاسداشت زیست بوم بود. اما در میان سخنان امید برانگیز خانم ابتکار،آنچه بیش از بخش های دیگر باید مورد توجه قرار گیرد،فرهنگ سازی و آموزشِ کنش های زیست محیطی است- که در بند نخست این یاداشت هم بازتاب یافته است. آموزش نگاهداشت زیست بوم و پاسداشت آن یکی از برجسته ترین بخش های آموزش و پرورش و به ویژه آموزش های شهروندی در جهان کنونی می باشد. این کنش ها در درونمایه های درسی به گونه ای ریشه ای و کارآمد وارد شده و بخش های مهمی از فرایند های آموزشی را در بر می گیرند.

ادامه مطلب ...

درخواست ای آی : آموزش و پرورش و دیگر حقوق بشر را،در قلب هدف های توسعه بنشانید

 

برگردان : مهدی بهلولی 

فرهنگیان نیوز

ای آی،به همراه 15 سازمان پیشرو جامعه ی مدنی،از دولت های سازمان ملل متحد،درخواست نموده است که حق انسانی برخورداری از آموزش را در قلب چارچوب توسعه ی پس از 2015  بنشانند.  

 این درخواست که در 24 سپتامبر2013(2 مهر 92) انجام پذیرفته،بر اصول بنیادین زیر استوار است؛اصولی که فهمی از آموزش و پرورش به عنوان حق بنیادین انسانی را بیان می دارند :

1.      هر انسانی حق دارد که از آموزش و پرورش برخوردار باشد.

2.     

حکومت ها،خدمتکاران به وظیفه اند و بایستی حقوق بشر- و از آن میان آموزش و پرورش- را پاس دارند،پشتیبانی کنند و تحقق بخشند.

ادامه مطلب ...

انتخاب مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان توسط معلمان امکان پذیر است

 

چکیده:‌ «در کشوری که عالیترین مقامات نظام و بعضی از نهادهای قانونگذاری طی یک فرآیند مشخص تعیین می‌شوند، انتخابی شدن اعضاء هیات امنا و هیات مدیره کار مشکلی است؟/ برچسب زدن به نهادهای صنفی و متهم کردن مسئولان گذشته رفتار پسندیده‌ای نیست. این رفتار امتحان خود را طی ۸ سال گذشته پس داده است.»

عضو کانون فرهنگیان شیراز با اشاره به گفتگوی اخیر مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان با ایلنا، این اظهارات را توجیه عملکرد نامطلوب صندوق طی سالیان گذشته دانست.

«محمدتقی سبزواری» در گفتگوی تفصیلی با ایلنا اظهار داشت: در آستانه سال جدید تحصیلی و بازگشایی مدارس، مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان به جای خبرهای دلنشین و امیدوارکننده به ذکر توجیه عملکرد نامطلوب صندوق طی سالیان گذشته پرداخته و فرهنگیان را فاقد توانایی لازم برای نظارت بر اموال خویش دانسته‌اند. اظهاراتی که توهین آشکار به فهم فرهنگیان محسوب می‌شود.

وی با اشاره گفتهٔ مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان در خصوص اینکه این موسسه، یک صندوق بازنشستگی مکمل به شمار می‌آید، افزود: اعضاء صندوق پس از بازنشستگی و خروج از عضویت، اصل سرمایه واریزی خود و دولت را به همراه سود سرمایه دریافت می‌کنند. این اعضاء همچنین می‌توانند تا هر زمان دیگری بعد از بازنشستگی در عضویت صندوق باقی بمانند.

ادامه مطلب ...