محمدعلی نجفی: به گزینی روحانی

مهدی بهلولی،روزنامه ی بهار، ۷ مردادماه ۹۲

برگزیدن محمدعلی نجفی، به عنوان وزیر آموزش‌وپرورش دولت یازدهم، بی‌گمان یکی از بهترین گزینش‌های حسن روحانی است. روحانی با این کار نشان داد که به آموزش‌وپرورش اهمیت می‌دهد زیرا نجفی، انسانی باسواد، مدیری توانمند، شخصی آشنا به آموزش‌وپرورش و از همه مهم‌تر بسیار باشخصیت است. روحانی، همچنین نشان داد که به سخنان پیش از انتخابات خود درباره آموزش‌وپرورش پایبند مانده است. برای اثبات درستی این ارزیابی، به ناگزیر باید به گوشه‌هایی از سخنان روحانی در پیش از انتخابات نگاهی بیندازیم؛ سخنانی که در آن‌ها به نقدهای خود درباره آموزش‌وپرورش کنونی می‌پردازد: «اجرای شتابزده و عجولانه بعضی از مفاد و بندهای سند تحول نظام آموزشی موجب شده است که تنش‌ها و ناهماهنگی‌ها در مدارس ما افزایش یابد.
برای مثال طرح هوشمند‌سازی مدارس بدون آن‌که بنیان‌های آن فراهم‌ آید و ابزارها و آموزش‌های ملازم با آن مهیا شود، به‌طور نمایشی و خودنمایانه و تنها برای بالا بردن آمار و کسب امتیاز برای مدیران میانی، در حال اجراست... من تصور می‌کنم جامعه ما تصوری آرمانی از معلم ساخته و دائم انتظاراتی از او دارد، ولی متناسب انتظاراتش به معلم اهمیت و امکانات نمی‌دهد. معلم‌ها به این‌که دائم آن‌ها را با عبارات عاشقانه و ادبی تقدیس کنیم نیاز ندارند، باید مشکلات اقتصادی‌شان را حل کرد... . فشار مدیران اداره‌های آموزش‌وپرورش برای کسب ‌درصد قبولی بالا و به دنبال کسب رتبه در منطقه و شهر و استان و غیره، آن‌ها را در مسیر نادرستی انداخته است.

ادامه مطلب ...

اعتراض فرهنگیان به تاخیر پرداخت حقوق تیرماه

اعتراض فرهنگیان به تاخیر پرداخت حقوق تیرماه/ معاون آموزش و پرورش: حقوق فرهنگیان امروز واریز می شود

گزارش از خبرگزاری مهر/۶ مرداد ۹۲

حقوق تیرماه فرهنگیان سراسر کشور در شرایطی که تا روز گذشته 5 مرداد ماه هنوز پرداخت نشده بود، قرار است از امروز به حساب هایشان واریز شود و در این میان حتی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش اعلام کرده است: هیچ مشکلی برای پرداخت حقوق فرهنگیان در این ماه وجود نداشته است.

به گزارش خبرنگار مهر ،تعدادی از فرهنگیان سراسر کشور در تماس با خبرگزاری مهر، نسبت به عدم پرداخت حقوقشان در تیرماه اعتراض کرده و معتقدند که در آخرین ماه دولت دهم چرا آموزش و پرورش حقوق آنها را پرداخت نمی کند؟

مهدی بهلولی یکی از این فرهنگیان است که در این زمیته توضیح داد: آموزش و پرورش با استناد به قانون خدمات کشوری اعلام کرد که از تیرماه 100 هزار تومان به حقوق فرهنگیان اضافه می شود. اما نه تنها این 100 هزار تومان افزایش به ما پرداخت نشده است، بلکه حتی حقوق تیرماه به حساب فرهنگیان واریز نشده است.

ادامه مطلب ...

نقش و جایگاه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

محمدرضا نیک نژاد،روزنامه ی بهار،6 مردادماه 92

"سند تحول بنیادی آموزش و پرورش" نامی بود که دولت دهم و وزیر پر کارش! در سامانه ی آموزشی برای" سند ملی آموزش و پرورش" برگزیدند. تهیه این سند در سال های پایانی دوره ی هشت ساله اصلاحات آغاز گردید و پس از صدها ساعت کارِ بیش از پانصد کارشناس،در دوره ی دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد به دست حاجی بابایی،وزیر آموزش و پرورش رسید. نخستین نگاشت این سند در سالِ 88 روی پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی آموزش و پرورش گذاشته شد. نگاشت دوم آن که به سند مشهد شناخته می شود در سال 89 تصویب گردید و در پایان،سند سال 90 بود که برای اجرا به آموزش و پرورش سپرده شد. مهمترین تفاوت نخستین نگاشت با واپسنِ آن،دگرگونی در هدف ها و راهبردها بود و البته در ویرایش های پایانی،رنگ و بوی به شدت ایدئولوژیک سند بیش از گذشته به چشم می آمد. از دیگر دگرگونی ها در نگاشت های پیاپی سند،کم رنگ شدن رگه هایی از آموزش و پرورش جهانی و دموکراتیک – مانند آموزش های شهروندی و همکاری و همیاری دمکراتیک دانش آموزان در فرایندهای آموزشی و پرورشی،پر رنگ کردن نقش نهادهای مردم نهاد و مدنی در آموزش و تشویق فرهنگیان و تشکل های صنفی آنها برای ورود به گستره های تصمیم سازی و اجرایی و ...- بود که در یا حذف شدند و یا از درونمایه های خود تهی گردیدند. در این زمینه می توان به گفتگوی یکی از نظریه ‌پردازان و نویسندگان اصلی این سند در زمان اصلاحات و پس از آن،یعنی محمود مهرمحمدی اشاره نمود.

ادامه مطلب ...

«نظام رتبه‌بندی معلمان»، بدون نظر فرهنگیان اجرا می‌شود

نظام رتبه‌بندی معلمان»، بدون نظر فرهنگیان اجرا می‌شود

طرحی با ابهامات فراوان

گزارش از حمیدرضا محمدی/روزنامه ی بهار/ 6 مرداد ماه 92

«نظام رتبه‌بندی معلمان» یکی از آن مجموعه طرح‌هایی است که مقرر شده در قالب «سند تحول بنیادین»نظام آموزش‌وپرورش به اجرا درآید. نظام رتبه‌بندی معلمان در آخرین روزهای کاری دولت دهم تصویب و ابلاغ و آموزش‌وپرورش موظف به اجرای آن حداکثر در طول مدت سه سال شد. وزیر آموزش‌وپرورش پس از ابلاغ این مصوبه اعلام کرد: «جایگاه و شأن معلم برای همیشه حفظ می‌شود و معلمان هم‌تراز استادان دانشگاه‌ها هستند. با تدوین نظام رتبه‌بندی معلمان جایگاه معلم مشخص است و کسی شرایط تدریس در کلاس را پیدا می‌کند که مراحل حرفه‌ای معلمی را در یک دوره شش‌ماهه برای ورود به کلاس ببیند.»
اما آنچه تاکنون اعلام شده، تنها در سایت مدیران آموزش‌وپرورش بوده که ورود به آن هم تنها با کلمه عبور امکان‌پذیر است و بنابراین، بسیاری از معلمان و کارشناسان حوزه آموزش، هنوز اطلاع کاملی از جزییات آن ندارند و اظهار نظرات، تنها براساس شنیده‌هاست. حتی آنان درباره چگونگی این رتبه‌بندی که با عجله در روزهای پایانی دولت در حال انجام است، دچار ابهام هستند. آنچه در سند تحول بنیادین که به تصویب هیات دولت هم رسیده، ظاهرا قرار است به افزایش انگیزه و کارآیی معلمان در انجام وظایف و اثربخشی فعالیت‌های آنان برای شکوفا شدن شایستگی‌های دانش‌آموزان، ارتقای منزلت اجتماعی و صلاحیت و مرجعیت علمی و مهارت‌های حرفه‌ای معلمان و بالا بردن سطح معیشت آنان، توسعه مشارکت معلمان در فرآیند بهسازی برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی، سنجش مستمر صلاحیت‌های تخصصی و حرفه‌ای معلمان، ایجاد انگیزه در زمینه‌سازی برای مشارکت و دخالت دانش‌آموزان در امر تعلیم و تربیت و بهبود و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و ایجاد رابطه بین درجه کارآیی و میزان پرداخت و بر حسب شاخص‌های چهارگانه فرهنگی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی بینجامد.

ادامه مطلب ...

جهش تحصیلی و چالش‌های آموزشی

گزارش / روزنامه ی آرمان / ۶ مرداد ۹۲

آرمان: در دنیا رسم بر این است که دانش‌آموز با استعداد را حمایت می‌کنند تا سال‌های عمرش به پای خمیازه کشیدن پشت نیمکت‌ هدر نرود و پایه‌های تحصیلی را دو تا یکی کند و هر چه زودتر دوران تحصیل در مدرسه را دست پر به پایان ببرد. هر چند در کشور ما یکی از راه‌های پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزانتیزهوش، جهش تحصیلی است اما عده‌ای از متخصصین علوم تربیتی و آموزش معتقدند که دانش‌آموز پیش از رسیدن به بلوغ اجتماعی و عاطفی به پایه بالاتر از شرایط سنی‌اش برود، چندان مطلوب نیست. همه پدر و مادرها آرزو دارند بچه‌های باهوش و بااستعدادی داشته باشند و هر جا می‌نشینند بتوانند یک دل سیر از نوگلشان بگویند و به دست‌پرورده‌شان افتخار کنند و یکی از این راه‌های افتخار هم این است که فرزندشان،‌ پایه‌ای را نگذرانده سر کلاس پایه بعدی بنشیند. اما با وجود تغییراتی که در سیستم آموزشی به وجود آمده و هنوز هم در جریان است، جهش در پایه‌های تحصیلی تا چه حد می‌تواند به نفع دانش‌آموزان باشد؟ مدیر آموزش و پرورش شهر تهران می‌گوید جهش تحصیلی در سال جاری تنها از پایه دوم به چهارم و سوم به پنجم ابتدایی امکان‌پذیر است و این یعنی پایه نوپای ششم ابتدایی در سیستم جهش تحصیلی، حساب نشده است به غیر از آنکه کلاس اولی‌ها هم نمی‌توانند به پایه سوم جهش کنند.

ادامه مطلب ...

قول افزایش حقوق معلمان در روزهای آخر

 

گزارش روزنامه اعتماد،6 مرداد 92

 
اعتماد| آموزش و پرورش در روزهای آخر حکم جدیدی را ابلاغ کرده که بر اساس آن حقوق معلمان 100-70 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

با این وجود با گذشت پنج روز از مردادماه، فرهنگیان هنوز حقوق تیرماه خود را دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که مطابق روال هر ماه، بیست و پنجم تیرماه حقوق معلمان باید پرداخت می‌شد.

اما پاسخ مسوولان به معلمان درباره این تاخیر 10 روزه پرداخت حقوق در استان‌های مختلف، حکم جدیدی است که آموزش و پرورش تصمیم گرفته در آخرین ماه از فعالیت خود آن را به اجرا درآورد.

بند «فوق‌العاده شغل» حکم جدیدی است که حاجی بابایی در روزهای آخر حضورش در آموزش و پرورش دست به ابلاغ آن زده است. براساس این بند و اجرای این حکم مبلغی حدود 100-70 هزار تومان به حقوق معلم‌ها اضافه می‌شود.
ادامه مطلب ...

به مناسبت انتشار پیش نویس طرح نظام رتبه بندی حرفه ای معلمان

توضیح :دکتر محمود مهر محمدی استاد دانشگاه تربیت مدرس و فردی شناخته شده در گستره های

 

جستارهای آموزشی و پرورشی است. او در سال 83 به سرپرستی کارگروهی برای نوشتن سند ملی

 

آموزش و پرورش برگزیده شد. به گفته ی خود او "این کاری بود که قرار بود یک ساله به پایان برسد اما

 

به دلایل گوناگون 5 سال به درازا کشید" پس از به پایان رسیدن سند و دادن آن به نو رسیده ها،چنین کار

 

سترگ و ارزشمندی با دگرگونی های زیربنایی به ویژه در گستره ی

 

ایدئولوژیک روبرو شد و از بسیاری از جنبه های مدرن آن خالی گردید.

 

مهر محمدی در ماه های گذشته، بهعضویت کارگروه آموزش و پرورش

 

دولت حسن روحانی برگزیده شد و در همراهی با دکتر محمد علی نجفی و

 

چند تن دیگر از آشنایان با دشواری های سامانه ی آموزشی، مامور

 

بررسی اولویت های کار در این سامانه گردید. یاداشت زیر از تارنگار

 

"صدای سند" ایشان بر گرفته شده است که در آن به نقد "نظام رتبه بندی

 

تازه ی معلمان" می پردازد. در این یاداشت دکتر مهر محمدی به عنوان یکی از شاخص ترین نظریه

 

پردازان آموزشی در کشور به بررسی برخی از کاستی های این لایحه می پردازد. به دوستان سفارش می

 

شود آن را بخوانند. دوستان و همکاران برای دیدن این تارنگار می توانند از آدرس زیر بهره گیرند.

http://sedayesanad8388.blogfa.com

/

به مناسبت انتشار پیش نویس طرح نظام رتبه بندی حرفه ای معلمان

محمود مهر محمدی،تارنگار صدای سند، 7 تیر ماه 92

اما نقد های اساسی من در چهار محور تقدیم می شود. این چهار محور برآمده از مطالعه و تحلیل پیش

 

نویسی است که همچنان که اشاره شد توسط وزارت آموزش و پرورش ( معاونت توسعه مدیریت و

 

پشتیبانی) منتشر و تاریخ تابستان 1392 بر روی جلد آن درج شده است. عناوین نقدهای چهار گانه من

 

که در مجموع حس تاسف و ناخوشنودی که از مطالعه این پیش نویس بر من عارض شد را منعکس می

 

سازد عبارتند از: "مغلوط از نظر دستوری و نگارشی"، "مغشوش از نظر مفهومی"،"مشکوک از نظر

 

محتوائی" و بالاخره "موهوم از نظر اجرائی".اکنون توضیحات مختصری درباره هر یک از محورهای

 

چهارگانه تقدیم می نمایم:

1- مغلوط از نظر دستوری و نگارشی: دریغ است دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش که

متولی آموزش مهارت درست نوشتن به آحاد جامعه است در درست نویسی،آنهم در مقام عرضه یک

سند رسمی که در راس تدوین کنندگان آن هم نام شخص وزیر می درخشد! این مقدار دچار لغزش شده

باشد.

ادامه مطلب ...

تاخیر یک هفته‌ای در پرداخت حقوق معلمان

خبرگزاری ایلنا، ۵ مرداد ۹۲

 

چکیده:‌ «در حالی که حقوق ماهانه معلمان همیشه حداکثر تا ۲۷ الی ۲۸‌‌ همان ماه پرداخت می‌شد حقوق تیر ماه در تعدادی از استان‌های کشور با گذشت یک هفته از موعد مقرر هنوز پرداخت نشده است.»

یک فعال صنفی از تعویق یک هفته‌ای در پرداخت حقوق معلمان در برخی استان‌های کشور از جمله تهران خبر داد.

«محمدرضا نیک‌نژاد» در این باره به ایلنا گفت: در حالی که حقوق ماهانه معلمان همیشه حداکثر تا ۲۷ الی ۲۸‌‌ همان ماه پرداخت می‌شد حقوق تیر ماه در تعدادی از استان‌های کشور با گذشت یک هفته از موعد مقرر هنوز پرداخت نشده است.

وی با اشاره به حکم جدید فوق العاده شغل معلمان که ۷۰ الی ۱۰۰ هزار تومان به مزدشان اضافه می‌کند افزود: به بهانهٔ اجرای حکم فوق العاده شغل، پرداخت حقوق معلمان به تعویق افتاده است در حالی که تاریخ اجرای حکم ۲۷ خرداد است.

به گفتهٔ آقای نیک‌نژاد، اختلاف نظر میان وزارت آموزش و پرورش و خزانه داری در موعد پرداخت این حکم باعث تاخیر در پرداخت حقوق معلمان شده است.

وی نصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش اصرار دارد حکم فوق العاده شغل با حقوق تیرماه پرداخت شود اما خزانه داری مخالف است.

این فعال صنفی در پایان اظهار داشت: تاخیر در پرداخت حقوق معلمان باعث عقب افتادن اقساط و تشدید فشار معیشتی بر آن‌ها شده است.

معلمان از رتبه‌بندی چه می‌گویند؟

روزنامه ی آرمان/ 5 مرداد 92

توضیح: روزنامه آرمان در ادامه ی بررسی لایحه تازه ی رتبه بندی شغلی معلمان،دیدگاه های چهار تن از فرهنگیان موافق و مخالف طرح - آقایان فرشاد علی یاری،سید منصور موسوی،مهدی بهلولی و محمد رضا نیک نژاد- را در کنار هم آورده است. با سپاس از همکاران گرامی نام برده شده و سپاس ویژه از خبرنگار خوب و تلاشگر صفحه ی اجتماعی روزنامه آرمان خانم حسینی برای گردآوری این دیدگاه ها،آن را باهم می خوانیم.

 

  

 

 

معلمان از رتبه بندی چه می گویند؟ 

 

آرمان: وزارت آموزش و پرورش مکلف شده ظرف مدت سه سال نظام رتبه‌بندی معلمان را اجرا کند؛ طرحی که به گفته وزیر، آغاز بازمهندسی نیروی انسانی آموزش و پرورش است. مردادماه سال گذشته،‌ کمیسیون آموزش و پرورش جلسه‌ای با وزارتخانه برگزار کرد و در آن جلسه به توافق رسیدند که نظام رتبه‌بندی معلمان در دستور کار قرار بگیرد. البته پیش از این، نظام رتبه‌بندی معلمان در شورای‌عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده بود و به گفته مهدی نویدادهم، دبیرکل شورا برای برخورداری از پایداری بیشتر، لازم بود در مراجع دیگر چون شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و مجلس نیز به تصویب برسد. به نقل از ایسنا و به گفته حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش، این نظام رتبه‌بندی همزمان در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی آموزش و پرورش درحال بحث و بررسی است و زمانی که مجلس آن را مصوب کند، شورای‌عالی آموزش و پرورش آن را در دستور کار قرار خواهد داد و دولت نیز برای تامین بار مالی آن را مصوب خواهد کرد. بر اساس این نظام رتبه‌بندی، پرونده تعیین سطح معلمان برای قرار گرفتن در رتبه‌های مربی‌معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استادمعلم در دستور کار قرار می‌گیرد. ضمن آنکه برای تعیین این سطح، معلمان باید شش ماه دوره حرفه معلمی را بگذرانند و پس از گرفتن مجوز گواهی حرفه معلمی، می‌توانند در کلاس‌ها حضور داشته باشند. اما آنچه در این بین حائز اهمیت است، نظر معلمان و کارشناسان آموزشی است؛ افرادی که منطقا، بیش از هر فرد دیگری در رابطه با سرنوشت شغلی خود، صاحبنظرند. در این بین عده‌ای از معلمان و کارشناسان با این موضوع موافق و عده‌ای دیگر مخالفند و هر گروه در رابطه با عقیده خود استدلال‌هایی را مطرح می‌کنند. به نظر می‌رسد نیاز است در زمانی که همه از اجرای نظام رتبه‌بندی حرف می‌زنند، نظرات موافقان و مخالفان را مورد خوانش قرار دهیم.

ادامه مطلب ...

آموزش‌وپرورش القایی

محمد تقی فلاحی ،روزنامه ی بهار، ۳ مرداد ۹۲

اگر فلسفه وجودی علم اقتصاد را پاسخ به مقوله کمیابی بدانیم و چگونگی اختصاص‌دادن منابع محدود به نیازهای گوناگون و نامحدود بشر، آن‌گاه است که انتخاب و اولویت‌بندی این نیازها اهمیت فراوانی می‌یابد و این‌که چه کسانی با چه مبانی فکری مدیریت تامین نیازها را برعهده بگیرند.
در دنیای امروز یکی از نیازهای ضروری برای رشد فرد و جامعه آموزش است. به همین دلیل آموزش به عنوان یکی از نیازهای بنیادین در قانون اساسی بسیاری از کشورها یا در قوانینی مانند حقوق‌بشر، حقوق کودک و غیره مطرح شده و یکی از مسئولیت‌ها و وظایف اصلی هر حکومتی تامین این نیاز بنیادین است، از‌جمله در قانون اساسی جمهوری‌اسلامی ایران، اما باوجود قوانین و تاکیدات مکرر مسئولان، آموزش‌وپرورش در ایران هیچ‌گاه از جایگاهی درخور بهره‌مند نبوده است و آنچه در عمل مشاهده می‌شود قرار‌گرفتن آموزش‌وپرورش در ردیف‌های آخر از نظر اولویت در نظام سیاست‌گذاری کلان کشور و بودجه بوده است. دلایل این امر را شاید بتوان در موارد زیر مشاهده کرد: 1) نگرش حاکم بر ذهنیت برنامه‌ریزان کشور این است که آموزش‌وپرورش دستگاهی مصرفی، پرهزینه و کم‌بازده است. اگرچه این جمله توسط کارشناسان و استادان دانشگاه بارها تکرار شده است، اما همچنان می‌توان آن را مهم‌ترین مشکل برون‌سازمانی آموزش‌وپرورش کشور در نظر گرفت.

ادامه مطلب ...