تارنگار : حقوق معلم
مهندس هاشم خواستار (عضو هیات مدیره ی کانون صنفی معلمان خراسان) جهت اجرای حکم ابلاغ نشده به دادگاه انقلاب مشهد فراخوانده شد.
امروز در اتفاقی بسیار عجیب خانواده ی مهندس هاشم خواستار با نامه ی احضاریه ی دادگاه انقلاب مشهد جهت اجرای حکم ابلاغ نشده برای آقای خواستار مواجه شدند! طبق این نامه ایشان باید ظرف سه روز برای اجرای حکم به دادگاه انقلاب مشهد برود.
غلامحسین دوستعلی مکی وکیل ایشان نیز از ابلاغ حکم اظهار بی اطلاعی کرده است...گفتنی است که مهندس هاشم خواستار در فعالیتهای صنفی خود رنجهای بسیاری را متحمل شده است.او در سال 83 پس از هشت روز بازداشت در دادگاه انقلاب مشهد به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به دو سال حبس محکوم شد که به 3 سال حبس تعلیقی تبدیل شد.ایشان در سال 86 در دادگاه تخلفات اداری به کسر یک هشتم حقوق برای یکسال محکوم شد.سپس در سال 88 در دادگاه انقلاب مشهد بار اول به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به 6 سال حبس و در دادگاه تجدید نظر با تقلیل حکم به 2 سال حبس تعزیری محکوم گردید.که بدون حتی یک روز مرخصی دوره دو ساله ی زندان را در وکیل آباد گذراند و به دلیل افشاگری -نامه - وضعیت زندان ،جریمه ی 45 روز حبس اضافه را نیز در زندان وکیل آباد گذراند.
پس از آن انتظار می رفت که رنج های این معلم ارزشمند پایان یابد ولی با تاسف فراوان در سال 90 به دادگاه انقلاب مشهد احضار و به اتهام تشویش اذهان عمومی ،نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام به 6 میلیون تومان جریمه نقدی ، 3 سال ممنوعیت مصاحبه با رسانه ها و 3 سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد که گمان می رود این حکم -بدون ابلاغ- مربوط به پرونده ی اخیر ایشان باشد.
مهدی بهلولی،روزنامه آرمان، 16 مرداد 92
چند روز پیش،گذرم به مدرسه ای افتاد که چند سال پیش در آن درس می دادم. پس از احوال پرسی با مدیر مدرسه،از وضعیت مدرسه و دشواری های کاری اش پرسیدم. نکته های ارزنده ای گفت که پس از پرس و جو از یکی دو مدرسه دیگر،دیدم که تنها به آن مدرسه و آن مدیر خلاصه نمی شود و کمابیش فراگیر است. در زیر به سه نکته از آنچه که این روزها در مدرسه ها می گذرد و گلایه هایی که می توان از زبان مدیران شنید اشاره می کنم :
1. در چهارم تیرماه،حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش،اعلام کرد : " ثبت نام دانش آموزان تا 15 تیرماه باید به اتمام برسد و کلاس بندی دانش آموزان تا پایان مرداد انجام خواهد شد." اما پس از پایان این مهلت و درست از آب درنیامدن این پیش بینی،در هفدهم تیرماه گفتند : "آن دسته از دانش آموزانی که هنوز ثبت نام نشده اند، تا پایان تیرماه در مدارس ثبت نام خواهند شد." اما هم اکنون و با گذشت بیش از یک هفته از پایان تیرماه،هنوز هم نام نویسی دانش آموزان در مدرسه ها ادامه دارد. این که دلیل این ناهماهنگی چیست بایستی خود کاربدستان آموزش و پرورش توضیح دهند اما گویا مسآله به استقبال کم دانش آموزان از مدرسه های نمونه دولتی و فرستادن بیش از پیش آنها به رشته های کار و دانش برمی گردد.
ادامه مطلب ...
برگردان : مهدی بهلولی
تارنمای فرهنگیان نیوز
کیفیت آموزشی و شاخص های تعریف کننده ی آن،یکی از موضوع هایی است که در اتحادیه های آموزگاران همواره به آن پرداخته می شود. EI (سازمان آموزش و پرورش جهانی،که از اتحادیه های آموزگاران کشورهای جهان تشکیل شده) نیز در شماری از همایش های خود،این مفهوم را مورد بررسی قرار داده است. در جمع بندی از این همایش ها،می توان درباره ی کیفیت آموزشی گفت :
• کیفیت در آموزش و پرورش مفهومی است که به شتاب و با گذشت زمان در حال دگرگونی است. همچنین فراخور ملیت،فرهنگ،بخش های آموزش و پرورش و بازیگران گوناگون آن- دانش آموزان، آموزگاران، سیاست گذاران،جامعه ی تجاری،اتحادیه ها و ...- تآکیدهای گوناگونی می گیرد.
• آموزش و پرورش به یک معنا،همیشه افراد را برای آینده آماده می سازد. جوانان و کودکان،از رهگذر آموزش،به ابزاری برای پرداختن به وظیفه های گوناگون زندگی شان دست می یابند.
ادامه مطلب ...
اسماعیل عبدی/ تارنمای قانون
مدتهاست که معلمان کشور به شنیدن عبارات و واژه هایی نظیر کسری بودجه، دیون،معوقه اضافه کاری،معوقه تصحیح اوراق و برگزاری امتحانات و ... عادت کرده اند و البته دیدیم که در اواخر هشت سال کاری دولتهای دکتر محمود احمدی نژاد، در محافل فرهنگی سخن از ارتقای شغلی معلمان بر اساس نظام رتبه بندی رانده می شد و بحث افزایش حقوق فرهنگیان تا هفتاد درصد حقوقشان مطرح بود! هیجان دولت برای رسانه ای کردن و تبلیغات برجسته اجرای این نظام قابل وصف نبودتا جایی که حتی در نگارش برخی نامه های ارسالی از وزارتخانه نیز دیده می شد.مثلا در نامه ی شماره ی 45023 تاریخ 8/3/92 وزیر-حمید رضا حاجی بابایی- به رییس جمهور آمده است:"امید است این فعالیت ارزشمنددر دولت خدمتگزار و عدالت محور دهم انجام و یادگاری در تاریخ برنامه های تحولی وزارت آموزش و پرورش در این ایام باشد"
ادامه مطلب ...
انتقال رسول بداقی از زندان رجایی شهر به بیمارستان سینا
چشمی دارم همه پر از صورت دوست
با دیده مرا خوشست چون دوست در اوست
از دیده دوست فرق کردن نه نکوست
یا دوست به جای دیده یا دیده خود اوست
مولانا
خوشبختانه انتظارها به سر آمد و ظهر امروز رسول بداقی،که زندان رجایی شهر انتقالش را منوط به نظر دادستان کرده بود؛پس از تایید دادستان جهت مداوای بیماری اش به بیمارستان سینا انتقال یافت و فعلا در بخش اورژانس بستری موقت است .
گفتنی است که رسول مدت هاست از ناحیه ی سر و چشم احساس ناراحتی می کند و در معاینات پیشین تصور دکتر ها و خودش بر بیماری سینوزیت و یا موارد مشابه بود ولی حدود یک ماه است که دردهایش شدیدتر شده است.با موافقت زندان ،حدود دو هفته قبل برای ویزیت به بیمارستان انتقال یافت که دکتر متخصص وی - دکتر قینی - که جراح مغز و اعصاب است پس از معاینه و گرفتن آزمایش دستور بستری وی را صادر کرد.
او به زودی با نظر پزشک جهت بستری و گرفتن آزمایش های تخصصی و درمان لازم به بخش انتقال خواهد یافت.
از اینکه شرایط برای مداوای رسول مهیا شد بسیار خوشحالیم و همه برای سلامتی اش به درگاه خداوند دعا می کنیم.از دکتر شکوری راد که در معرفی دکتر جراح متخصص و بستری رسول کمال همکاری و مساعدت را داشتند بسیار سپاسگزاریم.
در حال حاضر به دلیل شرایط خاص امکان ملاقات وجود ندارد و از همه ی دوستان تقاضا می کنیم ضمن حفظ آرامش و دعا برای تندرستی رسول از طریق وبلاگ حقوق معلم مراحل مداوا را پیگیری نمایند.
محمدتقی فلاحی ، روزنامه ی آرمان ،23 مرداد 92
در یکی دو دوره اخیر، نگاه وزارت آموزش و پرورش به تشکلهای صنفی بعضا بهگونهای بوده که سعی بر زیر سوال بردن فعالیت تشکلها و عملکرد تشکلهای صنفی داشته است. از اینرو جامعه معلمان درحال حاضر نیازمند وزیری است که نگاه مثبتی به فعالیتهای صنفی داشته باشد. این موضوع از آن جهت اهمیت مییابد که با حذف تشکلها در واقع حلقه نظارتی و واسط بین عموم معلمها و وزارتخانه حذف میشود.کانونهای صنفی واسط میان معلمها و وزارتخانه هستند و میتوانند مشکلات معلم را به گوش وزارتخانه برسانند و از طرف دیگر مشکلات وزارت آموزش و پرورش را برای معلمها تشریح کنند و در عین حال به عنوان یک اهرم نظارتی، ضعفها را ببینند و منعکس کنند.در ضمن این موضوع، از آنجایی که پایگاه تشکلهای عامه معلمین است، اهمیت به فعالیتهای صنفی میتواند میان نیروهای ستادی آموزش و پرورش و آنان، نوعی اعتماد به وجود میآید و این امر، احساس مثبتی را در قشر معلمها ایجاد میکند.
ادامه مطلب ...ابلاغ از ما، اجرا از دولت آینده |
گزارش از مریم
بابایی 10 مرداد 92 حاجیبابایی در
آخرین روزها و ماههای حضورش در آموزش و پرورش سرگرم ابلاغ طرحها و مصوباتی است که
به خوبی میداند در فرصت باقیمانده به مرحله اجرا نخواهد رسید. در این میان تنها
مطالباتی برای فرهنگیان شکل میگیرد و انتظاراتی به وجود میآید که اگر چه بحق است،
اما کار را برای وزیر بعدی سخت میکند. در این شرایط هر گونه تغییر و تحول کارشناسی
و احتمالا ضروری در دولت بعدی به دلیل مطالبات شکل گرفته همراه با چالشهایی برای
وزیر آینده خواهد بود. وزیر بعدی از روزهای اول باید به فکر تامین منابع و اعتبارات
برای اجرای تعهدات مالی باشد که حاجی بابایی در این دوره نسبت به آن متعهد شده است.
نظام رتبهبندی، بیمه طلایی فرهنگیان، افزایش حقوق معلمان، دانشگاه فرهنگیان،
هوشمندسازی مدارس و... از جمله طرحهایی است که برای ثبت شدن به اسم این دوره با
تعجیل زیاد از سوی آموزش و پرورش ابلاغ یا نهایتا به شکلی ناقص و همراه با
کاستیهای زیاد اجرا شد. تغییر و تحولات چهار سال گذشته آموزش و پرورش با تبلیغ و
شتابزدگی همراه بود که کار در این وزارتخانه را برای وزیر بعدی سختتر از دورههای
پیشین و دیگر وزارتخانهها میکند. شتابزدگی و ضعف در اجرای برنامههای این دوره از
سند تحول بنیادین و تغییرات ساختار آموزشی گرفته تا حوادث دانشآموزی و استخدامهای
غیرقانونی تا حدی بود که وزیر را چندین بار به مرحله استیضاح در مجلس نزدیک کند. هر
چند به دلیل رانت ارتباطی به دلیل حضور در دورههای پیشین مجلس، به نتیجهیی
نرسید.
http://etemadnewspaper.ir/Released/92-05-10/93.htm |
محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی روحانی در آموزش و پرورش
گزارش روزنامه آرمان
10 مرداد 92
آرمان: مراسم تحلیف نزدیک است و رئیسجمهور منتخب گفته که در روز تحلیف، لیست کابینهاش را ارائه میدهد؛ همان لیستی که درست چند روز بعد از اعلام نتایج انتخابات و شادیهای خیابانی مردم، هر رسانهای سعی کرد ته و تویش را دربیاورد و چندتایی از اعضای کابینه را حدس بزند. اینکه حدس کدام یک قویتر است و منبع کی موثقتر بوده، در این مدت رقابتی بود میان خبرگزاریها و مطبوعات. اما همان افراد نزدیک به حسن روحانی که تا چندی پیش، حدس و گمانها پیرامون اعضای کابینه را رفتار نادرست رسانهها تلقی میکردند، در روزهای اخیر، در مقام افشا برآمدهاند و اعضای کابینه را تک و توک معرفی میکنند. حتی خود اعضای کابینه پیشنهادی نیز در مصاحبههایی که انجام میدهند، بیپروا خود را وزیر پیشنهادی دولت معرفی میکنند. چند روز قبل، نام محمدعلی نجفی، وزیر آموزش و پرورش دولت سازندگی، به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید حسن روحانی مطرح شد.ایسنا نوشت؛ نجفی با بیان اینکه رئیسجمهور منتخب از او برای وزارت آموزش و پرورش برنامهاش را خواسته است، میگوید: «آقای روحانی گفتهاند که مرا بهعنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی خواهند کرد و گفتند انتخاب من شما هستید و باید خودتان را برای معرفی و ارائه برنامه آماده کنید.» با اعلام این خبر، درحالی که پیش از این هم، در زمان حدس و گمانها، نجفی بهعنوان یکی از وزرای احتمالی برای آموزش و پرورش مطرح بود، معلمها و تشکلهای صنفی معلمی در برابر این خبر، مواضع متفاوتی اتخاذ کردهاند. درحالی که عدهای معتقدند قاطبه معلمان وی را از بین احتمالات دیگر، برای این سمت شایستهتر میدانند، عدهای دیگر انتقاداتی را بر نجفی وارد میکنند و افرادی دیگر را از بین انتخابهای کارگروه روحانی برای تصدی بالاترین پست وزارتخانه آموزش و پرورش مناسبتر میدانند.
تجارب پیشین
محمدعلی نجفی، از بنیانگذاران حزب کارگزاران سازندگی و عضو بازنشسته هیات علمی دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف که تحصیلات خود را در رشته ریاضی، در دانشگاه صنعتیشریف و پس از آن در دانشگاه MITبه پایان برده است، در زمان نخستوزیری محمدجواد باهنر و میرحسین موسوی پست وزارت علوم را عهدهدار بود و پس از آن در زمان ریاستجمهوری هاشمی، دو دوره به عنوان وزیر در وزارت آموزش و پرورش فعالیت کرد.
ادامه مطلب ...
مدیرکل آموزشوپرورش شهر تهران: حکم تخلیه ۵۰ مدرسه اجارهای صادر شده است
گزارش روزنامه ی بهار/ 10 مرداد 92 اولینبار سال 83 بود که حرفش پیش آمد؛ یعنی 9 سال پیش. حرف مدارس دولتیای که وزارت آموزشوپرورش آنها را یا اجاره کرده یا زمین آنها مالک نداشته و بعد از چندسال مالک آنها پیدا شده و آموزشوپرورش به آنها «مدارس قلعوقمعی» میگوید.حالا 9 سال میشود که آموزشوپرورش با مدارسی روبهرو است که تعدادشان بهویژه در تهران کم نیست و هرسال برای تعدادی از آنها حکم تخلیه صادر و درشان پلمپ میشود.آخرین مورد بازمیگردد به چندروز پیش؛ دبستان پسرانه دولتی شهید منتظری با ظرفیت ثبتنام 500 دانشآموز در خیابان جمالزادهشمالی تهران؛ مدرسهای که در چند سال گذشته برای پرداخت اجارهبها مشکل داشته و حالا مالک پس از اتمام قراردادش با وزارت آموزشوپرورش و در ابتدای امسال حکم تخلیه این مدرسه را گرفته است. این مدرسه حالا و با وجود ثبتنام دانشآموزان در کلاسهای تابستانی آن و پرداخت شهریه25 تیر پلمپ شده است. به همین دلیل سه روز پیش والدین دانشآموزان این مدرسه مقابل وزارت آموزشوپرورش تجمع کردند و از مسئولان وزارت آموزشوپرورش خواستند که مشکلات مالی و حقوقی مدرسه مذکور را برطرف کنند چون در صورت حلنشدن این موضوع باید فرزندان خود را در شیفت عصر مدرسه دیگری ثبتنام کنند. به گزارش «ایسنا» و به گفته این والدین، آموزشوپرورش به مالک پیشنهاد کرده ملک خود را با املاک دیگری که در اختیار وزارتخانه است، تعویض کند اما مالک حاضر به پذیرش این پیشنهاد نشده و سال گذشته نیز برای تخلیه آن حکم قضایی گرفته بود. آنها گفتهاند که در موارد قبلی نیز که مالک با وزارتخانه با مشکل مواجه شده بود، مسئولان وزارتخانه اعلام کرده بودند کاربری این ملک آموزشی است و کسی نمیتواند مدرسه را تعطیل کند، به همین دلیل هم والدین مسئله را پیگیری نمیکردند.
محمد رضا نیک نژاد، روزنامه ی آرمان، 9 مرداد 92
(توضیح: این یاداشت با کمی حذف در روزنامه به چاپ رسید)
حسن روحانی رییس جمهور برگزیده،پیش از انتخابات در گفتگویی با پایگاه خبری آفتاب می گوید: "تأکیدات نظام آموزشی ما هم به گونهای است که خروجیاش برای جامعه در برخی ابعاد کارآمد نیست.برای مثال، در این کشور مردم کم کتاب میخوانند،فیلم میبینند،یا به موزه میروند و کلاً مصرف فرهنگیشان کم است. اینها عادات و گرایشهایی هستند که باید از دوران مدرسه در افراد ایجاد شوند، ولی برنامه درسی مدارس ما اصلا مبتنی بر دعوت به خواندن نیست، دانشآموز بیشتر یاد میگیرد چگونه کنکور قبول شود تا چگونه اهل علم باشد. یادمان باشد،کنکور قبول شدن به معنای اهل علم بودن نیست"(پایگاه خبری آفتاب 13/3/92). حسن روحانی در این بخش از گفتگو بر ناکارآمدی ساختار آموزشی در پدیدآوریِ رفتارهای فرهنگی و اجتماعی- که نمونه ای از آموزش های شهروندی اند-انگشت می گذارد. افزون بر رفتارهای مورد اشاره ی ایشان یعنی کم خوانی کتاب،نرفتن به سینما و موزه .. ؛خشونت پرهیزی،همدردی، راستگویی، پاسخگویی،احترام به دیگران و رعایت حقوق آنها و ... رفتارهای شهروندی در جهان امروز را در بر می گیرند. اما پرسش "کلیدی" این جاست که چرا سامانه ی آموزشی ما در نهادینه کردن این گونه رفتارها چندان کامیاب نیست؟
ادامه مطلب ...