نامه ی سرگشاده ی شورای مرکزی تشکّل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور

                                                       به نام خداوند جان و خرد

رئیس محترم قوّه ی قضائیّه، جناب آقای آملی لاریجانی!

سلام علیکم

همگان آگاهند که اعتبار دستگاه قضایی به استقلال آن است، شما نیز بارها اعلام نموده اید که سیستم قضایی، مستقل از سایر قوا عمل می نماید. یکی از اساسی ترین اهداف این استقلال آن است که اگر از سوی مسؤولان و کارگزاران، جفایی بر مردم شد، دستگاه قضا، حق را به جایگاهش برگرداند و این والاترین مسؤولیّتیست که شما درصورت انجام درست آن در پیشگاه ملّت، سربلند بوده و قضاوت تاریخ نیز درباره ی شما توأم با احترام خواهد بود. قانونگذار در ساختار سیستم قضایی، جایگاهی تحت عنوانِ «مدّعی العموم» لحاظ نموده است تا در صورت وقوع ظلمی بر مردم، دادستان به نمایندگی از عموم مردم، علیه پایمال کنندگان حقوق حقّه ی آنان، اقامه ی دعوی نماید.

اهمّ پرسشهای فرهنگیان کشور از رئیس قوّهی قضائیّه، به این شرح است:

1- آیا مسؤولان ‌اجرایی و قضایی نیز در تصمیم گیری ها و صدور آرا، مرتکب تخلّف یا خطا می شوند؟ در صورت ارتکابِ تخلّف، و به تبعِ آن تضییع حقوق مردم، دستگاه قضا نسبت به اعاده ی حق، اقدام نموده و می نماید؟ آیا تاکنون مدّعی العموم بدون درنظرگرفتن دسته بندی های سیاسی و ... و به حمایت از مردم، علیه مقامات متخلّف، اعلام اتّهام نموده است؟

ادامه مطلب ...

دعایی برای دولت تدبیر و امید

غلامرضا شمسی، صفحه آخر روزنامه ی بهار،2/4/92


دکتر روحانی پــــــس از پیــروزی در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری 1392 در اولین پیام تلویزیونی خود خطاب به مردم ایران گفتند: این پیروزی، پیروزی خرد، پیروزی اعتدال و پیروزی رشد و آگاهی و پیروزی تعهد و تدین بر افراط و بداخلاقی است و به‌این‌گونه چارچوب اصلی مرامنامه دولت خویش را ترسیم کردند. نگارنده این سطور که خود به دلیل نازکی طبع از بداخلاقی‌ها بسیار آزار دیده و بسی پند گفته است، با شنیدن این سخنان دکتر روحانی از بن جان، بسی شادمان شد و از خدای خویش خواست تا ایشان را در چیره کردن فضای عقلانیت و دوری از بداخلاقی پیروز گرداند. چنان‌که خود اعتقادش بر آن است که: عبوس زهد به وجه خمار ننشیند/مرید خرقه دردی کشان خوش خویم (حافظ)
نگارنده خود به خوبی می‌داند که فریادش تاکنون به گوش مخالفان نرسیده و بازهم نخواهد رسید اما روی سخنش با موافقان دکتر روحانی است که ممکن است از دولت ایشان به جایگاهی و منصبی برسند. امیدش آن است که آنان ادامه‌دهنده راه رجال و نسوانی نباشند که در این چند سال گذشته جان مخالفان و حتی موافقان خود را به لبشان رساندند و با بداخلاقی‌های خویش زندگی را به کام همگان تلخ کردند تا آن‌که بسیاری با چشمان خیس از اشک و به هر زبانی، دست به آسمان‌ها برداشتند که: «ربّناأخرِجنا مِن هذه القریهِ الظالمِ أهلُها و اجعَل لَنا مِن لَدنک وَلیا و اجعَل لَنا مِن لّدُنک نَصیرا»(1) بلکه امیدش آن است که طعم میوه شیرین وفاق و همدلی را به موافقان و مخالفان بچشانند به آن سان که همگان با رویی گشاده از نضره نعیم(2) دست به دعا بردارند که: «ربّنا و أدخلهُم جناتِ عَدنٍ التی وَعَدتّهُم و مَن صَلَحَ مِن آبائهِم و أزواجِهِم و ذُرّیاتِهِم إنکَ أنت العزیزُ الحکیم»(3)
پانوشت: 1-پروردگارا ما را از این شهری که مردمش ستم پیشه‌اند بیرون ببر و از جانب خود برای ما سرپرستی قرار ده و از نزد خویش یاوری برای ما تعیین فرما. (نسا75) / 2-تَعرفُ فی وُجُوهِهم نَضره النَعیم. از چهره‌هایشان طراوت نعمت (بهشت) را درمی‌یابی (مطففین24) /3-پروردگارا آنان را در باغ‌های جاوید که وعده‌شان داده‌ای با هر که از پدران و همسران و فرزندانشان که به صلاح آمده‌اند، داخل کن زیرا تو خود ارجمند و حکیمی. (غافر8)
*ترجمه آیات، منقول از قرآن کریم با ترجمه مرحوم استاد محمد مهدی فولادوند است.

http://www.baharnewspaper.com/Page/Paper/92/04/02/16

نامه ای به حسن روحانی

                                                 به نام خداوند جان و خرد

جناب آقای دکتر حسن روحانی رییس جمهور منتخب ملت ایران

با درود بیکران

شورای مرکزی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر ایران بر خود بایسته می داند که :

سرزدن خورشید دولت اصلاح و اعتدال را از خاوران امید و تدبیر به جناب عالی و ملت سرافراز ایران و همه ی فعالان و کوشندگان دلسوز اصلاح طلب و اعتدال گرا شادباش گوید و از خداوند منان پیروزی روزافزون شما را خواستار شود.

جناب آقای روحانی اکنون که جنابتان مدنیت و شهروندی و حقوق تابعه ی لازم الاجرای آن را سرلوحه ی کار خویش قرار داده اید بنا نداریم مطالبات صنفی و معیشتی فرهنگیان را اکنون خواستار شویم. بدیهی است پس از استقرار دولت کریمه ی شما، انتظار می رود وقتی را اختصاص دهید تا حضوراً یا کتباً این مطالبات و انتظارات را به محضرتان ارائه دهیم.

در پایان در این بزنگاه تاریخی که بحران های گوناگون به لطف " نا اهل مردمانی نا پارسا " به این ملت بزرگوار تحمیل گردیده،آرزومندیم که به اصلی ترین درخواست فرهنگیان جامه ی عمل بپوشانید و " فرهیخته مردی دانشمند " که از پایگاه و جایگاه والایی در میان اندیشمندان و نظریه پردازان آموزش و پرورش برخوردار بوده و توان بالایی در مدیریت داشته و معتقد به پذیرش نهادهای مدنی و صنفی باشد را به وزارت این وزارت خانه ی کلیدی و مادر برگمارید.

دریاب کنون که دولتت هست به دست / کاین دولت و مُلک می رود دست به دست

شورای مرکزی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور

نگاهی به مدرسه های غیرانتفاعی

مهدی بهلولی،روزنامه آرمان،۲/۴/۹۲

در چند روز گذشته،در برخی رسانه ها،گزارش هایی منتشر شد از شهریه های هنگفت برخی مدرسه های غیر دولتی(غیرانتفاعی) و افزایش این شهریه ها در سال آینده،که دست کم برابر تورم انجام خواهد گرفت. البته این آمار و ارقام چیز چندان ناشنیده و تازه ای نیست و سال هاست که منتشر می شوند- به ویژه در خرداد ماه که نام نویسی مدرسه ها آغاز می شود- و برخی هم که از نزدیک با این شهریه ها آشنایند. این نگارنده دوستی دارم که سال گذشته برای نام نویسی فرزندنش در پایه ی چهارم دبیرستان،مبلغ هشت میلیون و دویست هزار تومان پرداخت.

ادامه مطلب ...

درآمدی بر آموزش نوین ایران

مهدی بهلولی

دوماهنامه ی "چشم انداز ایران" شماره ی 78،اردیبهشت و خرداد 92

تاریخ دگرگونی های آموزش و پرورش ایران در دو سده ی گذشته،و گذر از مکتب خانه به مدرسه،با تاریخ دگرگونی های فرهنگی،اجتماعی و سیاسی ایران،همبسته است. به سخن دیگر،بررسی دگرگونی های آموزشی،بایستی در بستر فراخ دگرگونی های اجتماعی دیده شوند و نباید رخدادهای کلان آموزشی را از رخدادهای کلان اجتماعی جدا دانست. شکست ایرانیان در جنگ های ده ساله با روس ها در دوران قاجار،تنها شکستی نظامی نبود که از نادرستی راهبردی نظامی ناشی شده باشد،نشانی بود از فرسودگی و واپس ماندگی پاره های فرهنگی- اجتماعی،و از آن میان،آموزش مکتب خانه ای. از این رو،برای بررسی فراگیر دگرگونی در آموزش،بایستی به گستره های بسیاری توجه نمود،که البته کاری است فراتر از نگارش این جستار کوتاه. این نوشتار می کوشد که تا اندازه ای،و با تمرکز نسبی بر رویدادهای آموزشی اثرگذار،به درآمدن آموزش نوین نگاهی گذرا بیندازد.

ادامه مطلب ...

آگاهی از آن مردم است

تعلیم وتربیت دراندیشه های شریعتی

آگاهی از آن مردم است

عزت اله مهدوی،روزنامه اعتماد،ص اندیشه

  ۳۰/۳/۹۲

اگر دستگاه فکری دکتر علی شریعتی (1356-1312)را به بدن یک موجود زنده تشبیه کنیم،تعلیم وتربیت،قلب آن محسوب می شود. وی به این مطلب،بخوبی واقف بود.خصوصآ در اوج پختگی فکری خود،عمدتاً برمسیراین مبحث گام می زد. محدوه ی گفتگوها ونوشته های وی در سال 55 شمسی(برای مثال)اگر 57 صفحه را به مباحث ایدئولوژیک (به تعبیر ایشان)،شامل نموده،قریب 599 صفحه رادراین مدت به مباحث مربوط به انسان ایده ئال وراه ها وروش های تربیتی مرتبط به آن اختصاص داده است.(1)توجه به این مساله تا به آنجا ادامه می یابد که وی وجه تمایز دولت ها را دو ویژگی "حرکت وتربیت" شمرده است.(2)

ادامه مطلب ...

شریعتی و آموزش و پرورش

مهدی بهلولی،روزنامه آرمان،29 خرداد 92

دکتر علی شریعتی،در جامعه ما،نامی آشناست و بیش از سه دهه است که درباره ی اندیشه های او،به ویژه میان اندیشه وران و روشنفکران،گفت و گوست. سخنان و نوشته های شریعتی،جنبه های گوناگونی داشته،و بسیار گسترده اند و از همین رو،از زاویه های متفاوتی نیز نگریسته شده اند. اما میزان توجه به دیدگاه های وی،یکسان و هم اندازه نبوده و به پاره ای از آنها بیشتر و به برخی دیگر کمتر- و یا بسیار کمتر- پرداخته شده است. یکی از موضوعاتی که در اندیشه ی شریعتی هست،اما آنچنان که باید،به میان نیامده،مسآله ی آموزش و پرورش است. گرچه خود شریعتی نیز،اندیشمندی آموزشی به شمار نمی رود و به جز یک پژوهش صد صفحه ای " مکتب تعلیم و تربیت اسلامی" که پس از تصفیه از دانشگاه مشهد در سال 48 برای وزارت علوم نگاشته است،گویا کار دیگر به سامانی،روی آموزش و پرورش انجام نداده،اما به هر رو،جا داشته و دارد که به این سویه ی اندیشه ی شریعتی نیز،بیشتر پرداخته می شد و بشود.

ادامه مطلب ...