شیوه رتبه بندی معلمان توهین به جامعه فرهنگیان است

یک کارشناس آموزشی در گفتگو با مهر

شیوه رتبه بندی معلمان توهین به جامعه فرهنگیان است

یک کارشناس آموزشی با انتقاد از نحوه رتبه بندی معلمان گفت: رتبه بندی معلمان زمینه ای برای افزایش حقوق و انگیزه معلمان برای ارتقای سطح آموزشی کشور است ،اما در شیوه ارائه شده رتبه بندی معلمان نه تنها انگیزه معلمان افزایش پیدا نمی کند بلکه به نوعی این نحوه رتبه بندی توهین به جامعه فرهنگیان است.

مهدی بهلولی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: واپسین تغییری که گویا قرار است در آموزش و پرورش دولت دهم،به اجرا درآید لایحه نظام رتبه بندی حرفه ای معلمان و جذب و تآمین منابع انسانی است. در متن این لایحه که روی سایت آموزش و پرورش نیز قرار گرفته، آمده است که در مدت سه سال،نظام رتبه بندی فرهنگیان و استخدام آنها دستخوش دگرگونی هایی جدی می شود.

وی افزود: تغییر و تحول در وضعیت فرهنگیان شامل افزایش حقوق، ارتقای سطح آموزش، کم کردن تعداد کلاس های درسی، افزایش انگیزه معلمان و ... است.

اما معلمان برای رتبه بندی باید در سال دو تا سه بار در آزمونهای ادواری شرکت کنند. حال سوال این است که معلم را هم سطح یک دانش اموز تلقی کرده اند، که باید برای اثبات سطح سواد خود در سال دو تا سه بار آزمون دهد؟

بهلولی با بیان اینکه برگزاری آزمون های ادواری برای معلمان توهین به این قشر است، توضیح داد: وزیر آموزش و پرورش بارها و بارها اعلام کرده است که با رتبه بندی معلمان، آنها نیز همتراز اساتید دانشگاه می شوند. آیا از اساتید دانشگاه نیز سالی دو تا سه آزمون گرفته می شود.

به گفته این کارشناس آموزشی، موضوع دیگر در نظام رتبه بندی معلمان این است که اگر این طرح به دنبال افزایش انگیزه کاری فرهنگیان است -والبته به پیروی از این افزایش انگیزه،بهبود کیفیت آموزش را دنبال می کند- آیا در آموزش عالی به چنین پیامدی انجامیده است که هم اکنون بخواهد در آموزش و پرورش بینجامد؟

وی ادامه داد: با نگاهی به وضعیت تولید علم در کشور و وضعیت علمی دانشگاه ها، نمی توان پاسخی امیدوارکننده به این پرسش داد.

بهلولی تصریح کرد: در مجموع یکی از اهداف نظام رتبه بندی معلمان افزایش حقوق فرهنگیان است تا دیگر آنها دغدغه معیشت نداشته باشند، این افزایش دستمزد، حق فرهنگیان است تا آنها بدون دغدغه انگیزه ای برای افزایش سطح کیفی آموزش خود در کلاس های درس داشته باشند و نباید این افزایش حقوق به عنوان بخشی از پاداش معلم تلقی شود.

http://www.mehrnews.com/detail/News/2097778

(توضیح از بهلولی : متن این گزارش،بیشتر برگرفته از نوشته ای است که من در اختیار خبرگزاری مهر گذاشته ام که البته کامل بازتاب داده نشده است. در زیر اصل نوشته را می توانید بخوانید. درباره ی آزمون های ادواری هم اندکی ابهام وجود دارد که هر سال از همه ی فرهنگیان قرار است که گرفته شود و یا تنها از کسانی که می خواهند به رتبه ی بالاتر بروند. من این نکته را به خبرنگار مهر گفتم اما در گزارش نیامده است. )

نگاهی به رتبه بندی نوین فرهنگیان

واپسین تغییری که گویا قرار است در آموزش و پرورش دولت دهم،به اجرا درآید لایحه ی "نظام رتبه بندی حرفه ای معلمان و جذب و تآمین منابع انسانی" است. متن این لایحه از یکی دو هفته پیش،بر تارنمای وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده و همگان می توانند آن را بخوانند. این لایحه در پی آن است که در مدت سه سال،نظام رتبه بندی فرهنگیان و استخدام آنها را دستخوش دگرگونی هایی جدی نماید. آموزگاران در این طرح به چهار دسته ی مربی معلم،استادیار معلم،دانشیار معلم،استاد معلم دسته بندی می شوند. پایه ی این دسته بندی،مدرک تحصیلی،پیشینه ی کار،میزان کلاس های ضمن خدمت،قبولی در آزمون های تخصصی ادواری(دوتا سه بار در سال)،انجام پژوهش فرهنگی،آموزشی،و یک سری شاخص های دیگر است. شاید یکی از شاخص های بحث برانگیز،همان آزمون های تخصصی ادواری باشد که کاربه دستان آموزشی هم از آن کمتر سخن می گویند. البته با انجام این طرح،پیش بینی شده که حقوق و مزایای فرهنگیان افزایش یابد و برای تآمین بودجه ی این افزایش،بالا بردن شمار دانش آموزان کلاس در برخی مناطق کشور،کم کردن شمار مدرسه ها،کلاس ها،آموزگاران و عوامل اجرایی مدرسه ها درنظر گرفته شده است. البته همه ی اینها بایستی در فرآیندی 5 ساله و آنگونه که گفته شده با رعایت همه ی جوانب انجام پذیرد. شاید بتوان گفت که هسته ی بنیادی این طرح " استقرار نظام پرداخت ها بر اساس تخصص،شایستگی ها،و عملکرد رقابتی" در آموزش و پرورش و به ویژه آموزگاران باشد. یعنی با اجرای این برنامه،میزان دستمزد آموزگاران،در فرآیندی رقابتی و بر پایه ی کارنامه ی کاری و شایستگی تخصصی شان پرداخت می گردد.

روشن است که چنین برنامه ای همانند روندی است که در دانشگاه ها می گذرد و استادان دانشگاه بر اساس برخی شاخص ها،رتبه بندی می شوند و حقوق دریافت می کنند؛البته با یک تفاوت مهم : در دانشگاه از آزمون های ادواری خبری نیست. و شاید نخستین سخن و پرسش درباره ی این لایحه همین آزمون های ادواری باشد. نویسندگان طرح،پنداری،آموزگاران را با دانش آموزان عوضی گرفته اند که می خواهند همانند دانش آموزان در پیشرفت به سطح بالاتر،از آنها آزمون بگیرند! گذشته از این که کیفیت پایین آموزش در ایران به راستی تا چه اندازه به سواد آموزگاران بستگی دارد و تا چه اندازه به سازه های دیگر آموزشی،و این که با چه بررسی و پژوهشی این مسآله تا این اندازه اثرگذار تشخیص داده شده،این آزمون های ادواری به هیچ رو با حفظ شآن آموزگاران همخوان نمی نمایند.

اما سخن دیگری که می توان درباب این برنامه گفت این است که اگر این طرح به دنبال افزایش انگیزه ی کاری فرهنگیان است - و البته به پیروی از این افزایش انگیزه،بهبود کیفیت آموزش را دنبال می کند- آیا در آموزش عالی به چنین پیامدی انجامیده است که هم اکنون بخواهد در آموزش و پرورش بینجامد؟ با نگاهی به وضعیت تولید علم در کشور و وضعیت علمی دانشگاه ها،چنین می نماید که نمی توان پاسخی امیدوارکننده به این پرسش داد. و از همین جا می توان به سراغ پرسش بنیادینی رفت که به باور من رویاروی این طرح نشسته است- این که چون این روند سال هاست در آموزش عالی به اجرا در آمده پس کار درستی است نیز،نمی تواند و نباید از طرح این پرسش به هراس مان افکند. پرسش بنیادین،پرسش از فلسفه ای است که بهبود آموزش را در پدید آوردن رقابت در میان آموزشگران و ارائه پاداش به آنها می داند. این برنامه را می توان از زاویه های گوناگون نظری و تجربی نقد نمود و درباره اش به گفت و گو نشست. اما به کوتاهی بگویم که این برنامه و برنامه هایی از این دست،بر بنیاد اندیشه ی رفتار گرایی استوارند. هنگامی که به روشنی از" استقرار نظام پرداخت ها بر اساس تخصص،شایستگی ها،و عملکرد رقابتی" سخن به میان می آید،نخستین نظریه - و یا به زبان شماری از منتقدان،ایدئولوژی- که به ذهن می رسد،رفتار گرایی است. در نقد رفتار گرایی اما،بسیار گفته و نوشته شده است. برای نمونه ادوارز دمینگ،نظریه پرداز آمریکایی سرشناس مدیریت بر پایه ی همکاری همه ی کارکنان،در خرده از بسیاری از سیستم های کنونی و نوع مدیریت آنها می گوید : "نیرومند ترین مانع برای کیفیت و بهره وری در دنیای غرب،سیستم ارزیابی شایستگی ها و پاداش دادن هاست. این شیوه،عملکرد کوتاه مدت را تقویت می کند،برنامه ریزی بلند مدت و کارگروهی را از بین می برد،ترس و رقابت را پرورش می دهد... باید دانست که حقوق و دستمزد ایجاد انگیزه نمی کند."

باری،هدف من از این نوشته،به هیچ رو،مخالفت با افزایش حقوق فرهنگیان نیست. سخن بر سر این است که حقوق حقه ی فرهنگیان را به عنوان پاداش به آنها ندهیم- گرچه هنوز روشن نیست که با این طرح به درستی داده شود یا نه- و برای پرداخت آن،دست به روش های ناکارآمد،دست کم در گستره ی آموزش،نزینم. آموزش گستره ای است که اندیشه،انگیزه،دلبستگی و کوشش درهم تنیده اند و آموزگار هستنده ای اندیشه ور است. در این گستره ی پیچیده،بی گمان،رفتارگرایی و سیستم پاداش و تنبیه و رقابت،نمی تواند انگیزه و همکاری و دلبستگی پایدار و بلندمدت به ارمغان آورد و بر کیفیت آموزش بیفزاید.

نظرات 11 + ارسال نظر
حقوق معلم پنج‌شنبه 27 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 03:37 ب.ظ http://bield.mihanblog.com

درود

با افتخار در وبلاگ حقوق معلم لینک شدید.

رضا جمعه 30 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 04:30 ب.ظ

حاج بابایی:‌ ای کاش می‌توانستم نظام رتبه بندی معلم‌ها را یک سال زودتر شروع بکنم

حقی پنج‌شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:30 ق.ظ

سلام جناب آقای بهلولی از این نکته نباید غافل شویم که خیلی از معلمان ما حقیقتا بی سواد هستند پس به نظر بنده نباید همه را در یک سطح و تراز قرار داد..

نرگس جمعه 15 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 01:14 ق.ظ

تنها هدفشان افزایش تنش دشمنی. و دودستگی بین همکاراست مشکل معلما وضعیت بد حقوقشان بود نه رتبه بندی. و تبعیض بین خودشون ، من مدرکم ارشده مناطق محرم خدمت کردم مقاله هم دارم ولی اصلا دوست ندارم بیشتر از همکارم حقوق بگیرم،ما همسانی با سایر ارگانها رو میخواهیم نه تفاوت بین همکارا

بهجت یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:13 ق.ظ

جناب بهلولی ممنونیم،حرف دل مارو زدین،

بهجت یکشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 12:15 ق.ظ

جناب بهلولی ممنونیم،حرف دل مارو زدین،

[ بدون نام ] دوشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 05:04 ب.ظ

ایااین رتبه بندی شامل بازنشستگان فوق دیپلم بارتبه ی خبره سال 88هم میشود؟بهرحال انهاهم زمانی کارکرده اندتشویقی ومقاله وسابقه وگروه وطبقه دارند.

[ بدون نام ] جمعه 22 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 01:27 ب.ظ

مگه کارمند بهداشت که حداقل حقوقش یک و هشتصد شد نظام رتبه بندی براش اجرا شد
مگه کارمند بانکی که ۴۰۰تا۸۰۰تومن به حکمش اضافه شد نظام رتبه بندی داشت اینها قبل از سال نود چهار بود بماند که سال جدید هم افزایش خواهند داشت
مگه کارگر ان با ۳۰۰الی۴۰۰تومن افزایشی که سال بعد خواهند داشت رتبه بندی داشتند
مگه بازنشستگان که قراره ۳۰درصد به حقوقشون اضاف بشه نظام رتبه بندی دارند
واقعا با نظام رتبه بندی دارن باعث خنده معلما میشن

احسان جمعه 22 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 08:02 ب.ظ

با سلام. چرا اجرای این طرح برای دانشگاه توهین نیست. اگه طرح به خوبی اجرا بشه. طرح خوبیه . چون کسی که زحمت کشیده و درس خونده به حقش میرسه و باعث میشه هر کسی توانیشو داره بره درس بخونه. مقاله بده ‌ تحقیق کنه و به معنای واقعی معلم باشد.

علی رضا پنج‌شنبه 28 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 07:19 ق.ظ

یکی جواب منو بده مگه ماکلاس پنجم درس اجتماعی ب بچه هایاد نمی دیم کاررهبری نظارت برکارسه قوه است مگه ازمنظرقانون اساسی یکی ازوظایف رهبرحل معضلات نظام که از طریق عادى قابل حل نباشد از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست،مگه جز اینه که هردولت ومجلسی اومد نتونست چاره اساسی به حال این مهمترین وزارت خانه کشورداشته باشه، مگه نه این که ما دراحادیث داریم وقتی فقرازیک دروارد می شود ایمان ازدردیگربیرون می رود من ازرهبرم انتظاردارم به جای نامه نگاری به جوانان اروپایی ودعوت آنها به دین اسلام ،دین زده شدن یک میلون معلم جامعه که بایدالگوی دوازده میلیون دانش اموزباشد را بیند،پرپرشدن وبی هویتی دوازده میلیون دانش آموز ایرانی راببینن، ،سوال من اینه که جناب رفسنجانی که سالها برصندلی مصلحت نظام تکیه زده اندآیا این افسارگسیختگی آموزش وپرورش در طی این سالها واین اشفته بازار فرهنگی به مصلحت نظام است؟؟؟مگر پیروان ورهروان امام خمینی رحمت الله علیه نمی دانند که کلید مبارزه با مفاسداقتصادی ،مبارزه باتهاجم فرهنگی ،مبارزه بااعتیادو....همه وهمه درتوجه جدی به آموزش وپرورش است ،صدالبته که می دانند اما... ،ودرپایان امام علی (ع)می فرمایند: فَالْحَقُّ أَوْسَعُ الْأَشْیَاءِ فِی التَّوَاصُفِ وَ أَضْیَقُهَا فِی التَّنَاصُفِ: حقّ در عرصه وصف وسیع‏ترین اشیاء، و در مرحله انصاف تنگ‏ترین چیزهاست،(ما فرهنگیان ازشعار دادن خسته شده ایم ،حال این شعار ازجانب هردولت ومجلس ورئیس حکومتی که می خواهدباشد

فاطمه چهارشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 12:18 ب.ظ

من در15تاازروستاومناطق محروم خدمت کرده ام وخاک خورده ام وبارتبه ی خبره بازنشسته شده ام وتشویقی های درحدتوجه ومقالات موجه و18برگه ی ضمن خدمت وحتی برگه های ابلاغ وشروع بکاران سالیان راهم دارم ولی متاسفانه چون فوق دیپلم هستم رتبه بندی به بازنشسته ها وفوق دیپلمهاتعلق نداره ....

درود بر شما. بله بزرگترین مشکل رتبه بندی بی تاثیری آن برای بازنشسته هاست. که البته من در دیاری که با بطحایی معاون چشتیبانی وزیر داشتم این مشکل را مطرح کردم. گفتند داریم پیگیری می کنیم! اما نمی دونم تا چه اندازه درست باشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد