حذف آموزش زبان از دوره متوسطه دوم

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌وپرورش، جزییات تغییر آموزش زبان انگلیسی را تشریح کرد

گزارش،روزنامه بهار،۲۸/۱/۹۲


معاون پژوهشی وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «یکی از برنامه‌های ما در سال‌های آینده تجمیع ساعات زبان انگلیسی است. بنابراین دانش‌آموزان به‌جای این‌که هفته‌ای دو ساعت آموزش زبان ببینند، از همان سال اول متوسطه هفته‌ای شش ساعت آموزش خواهند دید و پس از آموزش کامل این درس در دوره متوسطه اول، در سال‌های آینده زبان انگلیسی از فهرست دروس دوره متوسطه دوم حذف شود.»
محی‌الدین بهرام محمدیان ادامه داد: «بعد از پایان دوره متوسطه اول، آموزش زبان در دوره متوسطه دوم به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. به این معنا که دانش‌آموزان در صورت علاقه‌مندی می‌توانند آموزش زبان انگلیسی را در آموزشگاه‌ها ادامه دهند.» رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش که در نشست خبری رونمایی از برنامه درسی ملی صحبت می‌کرد از تغییر در روش‌های تدریس و تالیف محتوای جدید برای زبان انگلیسی اول متوسطه اول (اول راهنمایی) در سال تحصیلی جدیدهم خبر داد و گفت: «امسال زبان انگلیسی متفاوت است و رسانه‌های جانبی آموزش هم برای آن در نظر گرفته می‌شود.»

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش‌وپرورش، جزییات تغییر آموزش زبان انگلیسی را تشریح کرد

گزارش،روزنامه بهار،۲۸/۱/۹۲


معاون پژوهشی وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «یکی از برنامه‌های ما در سال‌های آینده تجمیع ساعات زبان انگلیسی است. بنابراین دانش‌آموزان به‌جای این‌که هفته‌ای دو ساعت آموزش زبان ببینند، از همان سال اول متوسطه هفته‌ای شش ساعت آموزش خواهند دید و پس از آموزش کامل این درس در دوره متوسطه اول، در سال‌های آینده زبان انگلیسی از فهرست دروس دوره متوسطه دوم حذف شود.»
محی‌الدین بهرام محمدیان ادامه داد: «بعد از پایان دوره متوسطه اول، آموزش زبان در دوره متوسطه دوم به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. به این معنا که دانش‌آموزان در صورت علاقه‌مندی می‌توانند آموزش زبان انگلیسی را در آموزشگاه‌ها ادامه دهند.» رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش که در نشست خبری رونمایی از برنامه درسی ملی صحبت می‌کرد از تغییر در روش‌های تدریس و تالیف محتوای جدید برای زبان انگلیسی اول متوسطه اول (اول راهنمایی) در سال تحصیلی جدیدهم خبر داد و گفت: «امسال زبان انگلیسی متفاوت است و رسانه‌های جانبی آموزش هم برای آن در نظر گرفته می‌شود.»
او توضیح بیشتری هم داشت: «براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، آموزش زبان انگلیسی سال اول متوسطه اول بر مبنای خواندن و گوش‌دادن خواهد بود، ضمن آن‌که سازمان نوسازی مدارس ملزم شده است در کنار ساخت آزمایشگاه‌ها، لابراتوارهای زبان را هم در نقشه ساخت مدارس در دستور کار قرار دهد.» در ارتباط با برنامه جدید آموزش زبان انگلیسی در دوره‌های متوسطه، محمدرضا نیک‌نژاد، به‌عنوان کارشناس آموزش، معتقد است: «شکی در این مسئله وجود ندارد که نوع آموزش زبان چه عربی و چه انگلیسی مشکلات بسیاری دارد و نیازمند تغییرات است؛ اما روشی که برای تغییر آموزش زبان، اعلام شده است به‌هیچ‌وجه ازنظر آموزشی مورد تایید نیست.»
او ادامه می‌دهد: «آموزش، باید تدریجی باشد تا تاثیر بگذارد. زمانی‌که آموزش زبان در یک دوره محدود و آن هم شش ساعت در هفته خلاصه شود، بدون شک نتیجه مطلوبی برای دانش‌آموزان ندارد چون بسیاری از دانش‌آموزان در یک سیستم فشرده، از نظر انرژی کم می‌آورند و به‌خوبی درس نمی‌خوانند. علاوه‌براین زمانی‌که آموزش زبان آن‌ها تمام شد، معلوم نیست در بخش خصوصی به خواندن زبان ادامه بدهند یا خیر؟ به اعتقاد من این موضوع تیرخلاص‌زدن به آموزش زبان است و مشکلات زبان آموزی دانش‌آموزان را دوچندان می‌کند.» این کارشناس آموزش صحبت‌های دیگری هم دارد: «از طرف دیگر، زمانی‌که ادامه زبان‌آموزی دانش‌آموزان از دوره دوم متوسطه به بخش خصوصی واگذار می‌شود، خانواده بسیاری از دانش‌آموزان توانایی پرداخت شهریه کلاس زبان را ندارند و به‌همین دلیل، دانش‌آموزان زبان‌آموزی را ادامه نمی‌دهند.»
او ادامه می‌دهد: «همچنین، در بسیاری از شهرهای کوچک و روستاها به طور کلی، کلاس زبانی وجود ندارد و سپردن زبان‌آموزی به بخش خصوصی تبعیض آموزشی که در حال حاضر در کشور وجود دارد را دوچندان می‌کند.»
نیک‌نژاد تاکید می‌کند: «سپردن آموزش زبان به بخش خصوصی، درواقع قدمی است در این راه که آموزش‌وپرورش از حالت ملی خارج شود و غیرانتفاعی‌شدن آموزش در کشور، به‌صورت غیررسمی انجام شود، در حال حاضر هم دو سال است سرانه آموزش مدارس پرداخت نشده است؛ یعنی مدارس با بودجه‌ای که اولیا پرداخت می‌کنند، اداره می‌شود و سپردن آموزش زبان به بخش خصوصی، دولتی‌نبودن آموزش را که برخلاف قانون اساسی است، تشدید می‌کند.»
همین‌طور در این‌باره، محمد فلاحی، کارشناس علوم تربیتی، می‌گوید: «به‌نظر من افزایش ساعات آموزش زبان، مفید است؛ زیرا هفته‌ای دو یا چهار ساعت کلاس زبان در هفته، آموزش خاصی به دانش‌آموزان نمی‌دهد، اما این‌که آموزش‌دادن، به چند سال محدود انجام شود و بعد از آن متوقف شود در عمل کمکی به زبان آموزی دانش‌آموزان نمی‌کند.» او ادامه می‌دهد: «اگر قرار است که دانش‌آموزان دوره تحصیلی‌شان را کامل کنند و بعد از آن وارد دانشگاه شوند، این نوع آموزش زبان به هیچ‌وجه برای آن‌ها مفید نیست و با چنین روش آموزشی، دانش‌آموزی که وارد دانشگاه می‌شود به‌جای این‌که به یک زبان بین‌المللی مسلط باشد، با آن بیگانه کامل خواهد بود.»
این کارشناس علوم تربیتی به نکات دیگری هم اشاره می‌کند: «اگر آموزش زبان از دوره متوسطه دوم به بخش خصوصی واگذار شود، در اصل آموزش زبان دانش‌آموزان با توجه به سطح فرهنگی و اقتصادی خانواده‌ها متفاوت خواهد شد، در این موضوع به سطح کلاس‌های زبان هم دخیل می‌شود. سطح کلاس‌های زبان، یکسان نیستند و در چنین وضعیتی، نه‌تنها مشکلات این حوزه کمتر نمی‌شود بلکه مشکلات بسیاری در زمینه آموزش زبان به‌وجود می‌آید.»

http://www.baharnewspaper.com/Page/Paper/92/01/28/14

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد