حقوق بشر و آموزش و پرورش

ازتارنگار مهدی بهلولی

من چندی پیش،جستار ارزنده ای به فارسی برگرداندم به نام : " حقوق بشر و آموزش و پرورش"،که از دانشنامه ای فلسفی در باب آموزش و پرورش گرفته بودم. هم اکنون بخش 1 این متن را می توانید در پیوند زیر بخوانید :

http://radiozamaneh.com/reflections/2013/02/22/24717

http://radiozamaneh.com

ادامه مطلب ...

حقیقت برنامه ها و واقعیت مدرسه ها

محمد رضا نیک نژاد،روزنامه ی آرمان،2/12/91

سخنان وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی فرهنگیان مازندران که در رسانه ها بازتاب داشت دارای نکته های شگفت آوری بود که البته از وزیری با توانایی های فراوان در بکارگیری رسانه های صوتی- تصویری برای پیشبرد هدف های خویش چندان دور از انتظار نیست. و اگرچه ایشان در گفتگو با خبرگزاری فارس می گوید "نگاه نقدها و تایید در رسانه برای ما مهم نیست" اما منتقدان باید سخن بگویند،چه کارگزاران بشنوند و پند گیرند و چه گوش ها و چشم ها را ببندند و شتابان در تاریکی بدوند.

ادامه مطلب ...

دانشگاه فرهنگیان و نیروهای چشم براه استخدام

محمد رضا نیک نژاد، روزنامه اعتماد،1/12/91

در روزگاری که آمار بیکاری در کشور بسیار نگران کننده است و گروه بسیار بزرگی از دانش آموختگان دانشگاهی در صف های دراز استخدام،خود را به هر دری می زنند تا دست کم تلاش های چندین ساله درس و دانشگاه برای آنها نان بخور و نمیری فراهم کند،آموزش و پرورش کور سوی امیدی برای استخدام است. در این میان با توجه به درخواست های فراوان ورود به سامانه آموزشی- نه از سر دلبستگی به معلمی که برای گریز از بیکاری- شرایط استخدام در آن،بسیار آشفته و پریشان است.

ادامه مطلب ...

کودکان بازمانده از آموزش

مهدی بهلولی،روزنامه آرمان،29/11/91

هم اکنون چند سال است که آمار کودکان بازمانده از آموزش - البته مانند بسیاری از آمارهای دیگر- ناهمساز و گوناگون شنیده و گفته می شود . از آمار فاطمه قربان،معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بگیرید که چند ماه پیش، وجود کودک بازمانده از آموزش را از بنیاد انکار نمود تا آمار سال 90 مرکز پژوهش های مجلس،که از بیش از سه میلیون کودک بازمانده از آموزش خبر می داد. به تازگی نیز یوسف نوری،رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش،شمار کودکان دبستانی بازمانده از آموزش را تنها 145‌ هزار دانست؛که بی گمان با آمارهای دیگر،ناهمخوان است و پذیرفتنی نمی نماید. گرچه چون بازماندگی از آموزش،در سال های بالاتر تحصیل،افزایش می یابد خود این 145 هزار هم شمار بالایی است.

ادامه مطلب ...

دگرگونی در گفتمان آموزش و پرورش

مهدی بهلولی،روزنامه شرق،28/11/91

"من برای تغییر مصادیق نیامده‌ام، کار من تغییر نگاه هاست و هدفم تغییر گفتمان آموزش و پرورش است. باید دست از تحقیر معلمان برداریم زیرا دوران آزار معلمان گذشته است...مشکل معیشتی،دغدغه ی اصلی معلمان نیست،تعریف معیوبی است که از آن‌ها شده است. گروهی فکر می‌کنند معلم کارگر است و باید همیشه کار کند و با همین توجیه بابت تعطیلی پنجشنبه‌ها و عید و تابستان به آن‌ها طعنه می‌زنند." این ها بخشی از سخنان چند روز پیش حاجی بابایی،وزیر آموزش و پرورش است،در دیدار با گروهی از فرهنگیان،که خبرگزاری ایلنا منتشر نموده است. نخستین نکته ای که به ذهن می رسد این که گویا برگزیدن "هدف تغییر گفتمان" پوششی باشد برای توجیه کم توجهی سه ساله ی وزیر به وضعیت معیشتی فرهنگیان. به سخن دیگر،ایشان وظیفه ی اصلی خود را،از بنیاد،چیزی فراتر از پرداختن به دشواری های مادی و معیشتی فرهنگیان دانسته و می دانند. اما نکته ی دوم می تواند این پرسش باشد که به راستی یک وزیر،تا چه اندازه می تواند به "تغییر گفتمان آموزشی" بپردازد و برای این کار چه پیش زمینه هایی نیاز است؟ من در زیر تلاش می کنم که نشان دهم "تغییر گفتمان آموزش و پرورش" فراتر از کار یک وزیر است و پیش بایسته های فراوان می خواهد. از این رو،هدف تغییر گفتمان آموزشی،سنگ سنگینی است نشانه ی نزدن،و بنابراین راهی برای نپذیرفتن مسئولیت های عادی.

ادامه مطلب ...

به گلایه‌ها و آرزوهای آموزگاران گوش بسپاریم

مهدی بهلولی،روزنامه اعتماد،28/11/91

چند روز پیش حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در دیدارش با شماری از فرهنگیان مازندران گفت : "من وزیری نیستم که گزک دست رادیوهای بیگانه بدهم و دم از نداری بزنم...من آب به آسیاب دشمن نخواهم ریخت... برای تغییر مصادیق نیامده‌ام،کار من تغییر نگاه هاست و هدفم تغییر گفتمان آموزش و پرورش است. باید دست از تحقیر معلمان برداریم زیرا دوران آزار معلمان گذشته است... مشکل معیشتی دغدغه اصلی معلمین نیست،تعریف معیوبی است که از آن‌ها شده است و گروهی فکر می‌کنند معلم کارگر است و باید همیشه کار کند و با همین توجیه بابت تعطیلی پنجشنبه‌ها و عید و تابستان به آن‌ها طعنه می‌زنند"(ایلنا) ایشان چند روز پیش از این و در مراسم گشایش دانشگاه فرهنگیان نیز گفته بود : "تاسیس دانشگاه فرهنگیان آمال و آرزوی همه فرهنگیان بود حتی آن فرهنگیانی هم که اکنون بازنشسته شده‌اند به وجود این دانشگاه عشق می‌ورزند."

ادامه مطلب ...