فرهنگیان و مدرسه ای که وزیر دوست دارد

محمد رضا نیک نژاد،روزنامه ی اعتماد،23/11/91

کتاب 191 صفحه ای "مدرسه ای که من دوست دارم" با هدف راهنمای عمل سیاستگذاران،مدیران،معلمان،دانش آموزان و خانواده ها با بهای 5000 تومان به بازار آمد و به مدرسه ها فرستاده شد. این کتاب نوشته حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش و سوسن کشاورز است و از سه فصل و یک بخش پیوست ها سامان یافته است. درباره هر بخش کتاب می توان بسیار سخن گفت،اما پیش از هر گونه داوری درباره کتاب،جمله هایی از آن را باهم می خوانیم.در بخش ویژگی های معلم در مدرسه ای که وزیر دوست دارد،می خوانیم که : "نسبت به مسائل دانش آموزان، همکاران،خانواده ها و جامعه بی تفاوت نیست و در راستای رفع مشکلات فردی و اجتماعی نهایت تلاش خود را به کار می بندد. (1)به شغل اش افتخار می کند و از این که در راستای انجام تکلیف الهی در امر تربیت فعالیت می کند و ادامه دهنده راه اولیا و پیامبران الهی است،بر خود می بالد.(2)با مدیر مدرسه،در اجرای طرح های نیاز سنجی،نظر سنجی،اثر سنجی از دانش آموزان،خانواده ها و افراد محله و جامعه در راستای عملکرد معلمان و فعالیت های مدرسه همکاری دارد(3)در مدرسه جهت انجام فعالیت های آموزشی و پرورشی به طور تمام وقت حضور دارد.(4)http://www.etemaad.ir/Released/91-11-23/93.htm

محمد رضا نیک نژاد،روزنامه ی اعتماد،23/11/91

کتاب 191 صفحه ای "مدرسه ای که من دوست دارم" با هدف راهنمای عمل سیاستگذاران،مدیران،معلمان،دانش آموزان و خانواده ها با بهای 5000 تومان به بازار آمد و به مدرسه ها فرستاده شد. این کتاب نوشته حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش و سوسن کشاورز است و از سه فصل و یک بخش پیوست ها سامان یافته است. درباره هر بخش کتاب می توان بسیار سخن گفت،اما پیش از هر گونه داوری درباره کتاب،جمله هایی از آن را باهم می خوانیم.در بخش ویژگی های معلم در مدرسه ای که وزیر دوست دارد،می خوانیم که : "نسبت به مسائل دانش آموزان، همکاران،خانواده ها و جامعه بی تفاوت نیست و در راستای رفع مشکلات فردی و اجتماعی نهایت تلاش خود را به کار می بندد. (1)به شغل اش افتخار می کند و از این که در راستای انجام تکلیف الهی در امر تربیت فعالیت می کند و ادامه دهنده راه اولیا و پیامبران الهی است،بر خود می بالد.(2)با مدیر مدرسه،در اجرای طرح های نیاز سنجی،نظر سنجی،اثر سنجی از دانش آموزان،خانواده ها و افراد محله و جامعه در راستای عملکرد معلمان و فعالیت های مدرسه همکاری دارد(3)در مدرسه جهت انجام فعالیت های آموزشی و پرورشی به طور تمام وقت حضور دارد.(4)
1-
در یک نگاه کلی،کتاب آکنده از گزاره هایی تفسیر پذیر مانند حیات طیبه،جامعه صالح،قرب الهی،جامعه معیار و ... است و ناخودآگاه "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" را به یادها می آورد. گویا کتاب پیش نویس یا متممی از این سند راهبردی است. چشمگیر ترین ایراد این گونه گزاره ها- که بر سند نیز وارد است- آن است که هر کس بنابر برداشت و تعریف خویش به دنبال پیاده کردن آنها می باشد و از این رو اجرایی سلیقه ای و سطحی را در پی خواهد داشت. این دسته از واژه ها و گزاره ها به دلیل ناروشن بودن، آشفتگی بر پهنه آموزش را بیش از گذشته گسترش داده و بی برنامگی در گسترده ترین نهاد اجتماعی کشور را دامن می زند. از وزیری که سال ها در مجلس و چند سالی در دولت با خُردترین دشواری های سامانه آموزشی درگیر بوده و به گفته خودش آنها را می شناسد،انتظار می رفت که هدف ها را جزئی تر می کرد و- از آن مهمتر- راهکارهای اجرای آنها را نشان می داد و آموزش و پرورش را از این بیماری دیرپای سر درگمی و آشفتگی می رهاند
.
2-
ورود این کتاب به مدرسه ها هم زمان است با افزون تر شدن گرفتاری های اقتصادی فرهنگیان و گستردگی روز افزون فقر در میان این دسته از کارمندان دولت- و البته بیشتر مردم. شاید زمان آن رسیده باشد که کاربدستان آموزشی،انتظارات خویش از این دسته از کارمندان دولت را واقعی تر کنند. در پیوند با پایه ای ترین گرفتاری این روزهای فرهنگیان و انتظارات بازتاب یافته در کتاب وزیر و همکارش،چند پرسش بی پاسخ مانده است: جناب وزیر،در مدرسه ای که شما و خانم کشاورز دوست می دارید،دستمزد فرهنگیان چقدر است؟ اگر معلمی تمام وقت در مدرسه باشد! شغل دوم و سوم اش را چه کند و کلاس های نوبت عصر و آموزشگاه اش را چه کسی بچرخاند؟ آیا معلم مورد نظر شما در روزگاری که آشفتگی های اقتصادی همه را زمینگیر کرده است می تواند با حقوق شش صد،هفت صد هزارتومانی زندگی کند؟ و در کنش های آموزشی ورودی موثر داشته باشد؟ مدیران و معاونان و آموزگاران دوست داشتنی شما،چند ماه یک بار اضافه کار- یا حق التدریس- خویش را می گیرند؟ آیا آنها مانند این آموزش و پرورش دوست نداشتنی ما،چندین ماه یا سال می توانند چشم به راه پرداخت مطالبات خویش باشند؟ آیا وزیرِ آنان در برابر پرسشِ خبرنگاران از حقوق زیر دستان اش می گوید"تعهد اخلاقی دارم که نام معلم را با پول نیاورم" و با هنرمندی! از زیر بار همه دشوارهای معلمان،شانه خالی می کند؟ شما آگاه باشید که فرهنگیان چنین تعهدی را به کسی نداده اند و همواره از دشواری های اقتصادی خویش می گویند. جناب وزیر،امروز کمتر معلمی به شغل اش افتخار می کند،لختی با خود بیندیشید که چرا؟ در مدرسه دوست داشتنی شما آیا معلمانی یافت می شوند با همه دشواری های صنفی،اقتصادی،سیاسی باز هم در اندیشه ی رفع مشکلات فردی و اجتماعی جامعه باشند؟ این آموزگاران چقدر در تهیه برنامه ها و تصمیم سازی های آموزشی،مورد مشورت قرار می گیرند و در جامعه به حساب می آیند،تا در طرح های اثرسنجی و نیازسنجی و نظرسنجی با مدیران همکاری کنند؟ آیا معلم دلخواه شما در کلاس بیش از 40 نفری- آن هم با دانش آموزانی بی انگیزه و خسته از فشارهای آموزشی و اجتماعی و مدرسه هایی رها شده که مدت هاست سرانه ای دانش آموزی نگرفته اند- می تواند برنامه های دلخواه شما را پیاده کند؟ جناب وزیر گویا مهمترین دغدغه شما پرورش شهروندانی دیندار است. آگاه باشید که سال هاست فقر در و دیوار خانه فرهنگیان را می کوبد و مهمان ناخوانده خانه های آنان است- باید نگران در دیگر خانه بود! معلمان حتی اگر با شما همدل باشند،توانایی همراهی با هدف های شما را ندارند.جناب وزیر اکنون سال هاست که فرهنگیان شنونده چنین هدف های بزرگی هستند. آنها وزیری دارند که با شعار "رساندن معلم به اوج" پا به وزارت نهاد،اما امروز جایگاه خویش را فروتر از هر زمانی می بینند. آنها بیش از گذشته در گیر با دشواری های اقتصادی و ساختاری هستند و کمترین سهم را در برنامه ریزی های خُرد و کلان سامانه آموزشی دارند. مدرسه ای که دغدغه های اصلی کارکنان آن اقتصاد،حقوق،حق التدریس،حق الزحمه امتحانات،بیمه طلایی و ... باشد، مدرسه ای دوست داشتنی برای فرهنگیان نیست. بی گمان امروز،نخستین و پایدارترین گام در آموزش و پرورش، همانا پاسخ به دغدغه های اقتصادی فرهنگیان است
.
1-
22
2-
همان،ص 86 بند
23
3-
همان،ص 87 بند
36
4-
همان،ص 84 بند
7http://www.etemaad.ir/Released/91-11-23/93.htm
مدرسه ای که من دوست دارم،حمید رضا حاجی بابایی - سوسن کشاورز ص86 بند

نظرات 1 + ارسال نظر
علی بهشتی نیا جمعه 27 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 11:52 ب.ظ http://ashu.blogfa.com

با درود و آرزوی شادی برای شما جناب نیک نژاد ما را شرمنده نکنید و برای انتشار برخی مطالب نیازی به کسب اجازه از ما نیست شما مختار و آزاد هستید و در ضمن انتشار مطالب اینجانب افتخار و سعادتی بزرگ برای اینجانب است .
با سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد