آموزش و پرورش و پیشگیری از ایدز

محمد رضا نیک نژاد،روزنامه قانون،11/9/91

امروزه آموزش یکی از کاراترین روش ها برای مبارزه با گرفتاری های روز افزون زندگی مدرن برشمرده می شود. خشونت،آلودگی هوا،گرم شدن زمین،بیماری های فراگیر جسمی و اجتماعی و ... گرفتاری هایی هستند که با آموزش درست شهروندان می توان دست کم پیامدهای زیانبار آنها را کاهید و از گسترش بیش از پیش آنها جلو گیری نمود.

ایدز با کم و بیش 24 میلیون کشته و 42 میلیون آلوده،همچنان یکی از هراس آورترین این گرفتاری هاست. هم اکنون که کارگزاران بهداشتی از کاهش سن آلودگی به این ویروس سخن می گویند آمارها نشان می دهند که 5/46 درصد از بیماران در بازه سنی 25 تا 35 سال اند و با به حساب آوردن 5 سال دورهنهفته بیماری،اهمیت آگاه سازی نوجوانان و جوانان درسامانه آموزشی را دو چندان می نمایاند.

محمد رضا نیک نژاد،روزنامه قانون،11/9/91

امروزه آموزش یکی از کاراترین روش ها برای مبارزه با گرفتاری های روز افزون زندگی مدرن برشمرده می شود. خشونت،آلودگی هوا،گرم شدن زمین،بیماری های فراگیر جسمی و اجتماعی و ... گرفتاری هایی هستند که با آموزش درست شهروندان می توان دست کم پیامدهای زیانبار آنها را کاهید و از گسترش بیش از پیش آنها جلو گیری نمود.

ایدز با کم و بیش 24 میلیون کشته و 42 میلیون آلوده،همچنان یکی از هراس آورترین این گرفتاری هاست. هم اکنون که کارگزاران بهداشتی از کاهش سن آلودگی به این ویروس سخن می گویند آمارها نشان می دهند که 5/46 درصد از بیماران در بازه سنی 25 تا 35 سال اند و با به حساب آوردن 5 سال دوره نهفته بیماری،اهمیت آگاه سازی نوجوانان و جوانان درسامانه آموزشی را دو چندان می نمایاند. شمار فراوان این گروه سنی، آسیب پذیری بیشترآنها،نیاز فراوان به یاری رسانی پس از بیماری، آرمان گرایی و خوش بینی،آشنایی تازه با ویژگی های فیزیولوژیک بدن خود و از همه مهم تر پاکی نسبی از بیماری در گروه سنی 5 تا 14 سال،آنها را از هر گروه دیگری سزاوارتر برای آموزش می نماید.

پیمان نامه های جهانی نیز با پافشاری بر آموزش این گروه سنی،کشورها را به آموزشِ راه های پیشگیری از ایدز فرا می خواند. برای نمونه،در "برنامه گسترده آگاه سازی عمومی سازمان ملل" UNAIDS در سال 1999 می خوانیم : "وزارت آموزش و پرورش کشورها باید با همکاری انجمن های خانه- مدرسه و همیاری دانش آموزان،اطلاعات اجتماعی مربوطه،بهداشت جنسی و اطلاعات مربوط به ایدز را در برنامه های آموزشی خود بگنجانند. کودکان و نوجوانانی نیز که به مدرسه نمی روند باید به این اطلاعات و آموزش ها دسترسی داشته باشند."

یکی از دردسرهای سامانه آموزشی- و البته پدر و مادرها و جامعه- تابوهایی است که درباره مسائل جنسی وجود دارد. گفتگو درباره رشد جسمی- جنسی همواره چه برای برنامه ریزان و چه برای آموزگاران دشوار بوده است. سن نوآموزان،چگونگی طرح رفتارهای بلوغ در کلاس و هراس از آشنایی زود هنگام آنها و ... برخی از این دشواری هاست. اما دولت با توجه به وظیفه وجودی اش- از جمله امنیت جانی شهروندان- باید برای سلامتِ جامعه و شهروندان اش با بسترسازی درخور،زمینه گفتگو درباره این تابو را فراهم کرده و از برنامه درستی که پیش می برد هراسی به دل راه ندهد. همه می دانیم که سن آشنایی بیشتر نوجوانان با رفتارهای آمیزشی،نخستین سال های دوره راهنمایی است. بُروز این رفتارها نه در اختیار مدرسه و نه در دست پدر ومادرها است- و البته نه سرشتی ناپاک دارند- تنها مرحله ای از گام های رشد انسان است. پس گفتگو از آن نیز نباید چندان زشت و زننده باشد. زشت و هراسناک هنگامی است که رفتارهای جنسی از سوی همسالان- که خود نیز آگاهی چندان درستی از آن نداشته و دست و پا شکسته و بدون پایش درست- به نوجوانان آموخته شوند. از این گذشته هیچ سود و مصلحتی بالاتر از سلامت جامعه و در نتیجه جلو گیری از اپیدمی ایدز نیست. تاکنون در آموزش وپرورش برنامه ای فراگیر و یکپارچه ای برای آشنایی نوجوانان با ایدز وجود نداشته و تنها به چسباندن چند بروشور و نمایه دیواری بسنده شده است.

آموزش و پرورش باید روش های آشنایی با رشد جسمی-جنسی و پیشگیری ایدز را در برنامه های درسی خود گنجانده و برای آن کتاب و زنگ ویژه ای در برنامه های هفتگی مدرسه پیش بینی کند. کلاس های آشنایی آموزگاران با این بیماری و چگونگی آموزش درونمایه کتاب را بیاموزاند.همچنین دانش آموزانی را آموزش داده تا آنها بتوانند این درونمایه را به روش هایی مانند سخنرانی،نمایش،بازی و ...آموزش دهند. گسترش طرح های سازمانی و ساختاری - مانند یک معاونت برای پیشگیری از این بیماری،فراهم کردن زمینه مورد نیاز برای آموزش پدرومادرها با رشد روحی و جسمی فرزندان خود و آگاه سازی از روش های پیشگیری و برخورد با بیماران ایدزی،درگیر کردن دانش آموزان با راه های کامجویی دیگر مانند ورزش و هنرهایی مانند موسیقی و نمایش،تهیه برنامه های ویژه در روز جهانی مبارزه با ایدز در مدرسه و ... بخشی از کنش هایی می تواند باشد که سامانه ی آموزشی برای مبارزه با ایدز بر می گزیند.

نظرات 1 + ارسال نظر
علی بهشتی نیا دوشنبه 13 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 08:16 ب.ظ http://ashu.blogfa.com

سلام مطلب جدید "نامه به خانم روسف " را در صریر بخوانید.
http://ashu.blogfa.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد